Ny strategi skal redde Skovbrynet Skole
Skovbrynet Skole har længe været i vanskeligheder hvad angår social balance og har for få elever i forhold til skolens størrelse

Derfor har vi i Børne- og Undervisningsudvalget truffet en politisk beslutning om at skifte kurs og forandre Skovbrynet Skole til en attraktiv, international skole med fokus på engelsk og IT. Men først skal skolen gøres klar til at leve op til den nye folkeskolereform fra efter sommerferien.

Der har igennem årene været en omfattende dialog om løsninger på skolens udfordringer – desværre uden de ønskede resultater på elevsøgningen. Skolens tilgang har ofte været, at udfordringerne skulle løses uden for skolen. Vi ønsker, at skolen indgår aktivt i samarbejdet om at skabe social balance, ikke kun på skolen, men i hele området. Derfor skifter vi nu til en ny strategi, hvor der skabes forandringer i skolen, såvel som uden for skolen.  Det gør vi for at vende udviklingen og redde skolen. For vi mener, der er brug for det stærke fundament i området, som en skole udgør.

Vi ønsker ikke færre tosprogede børn på Skovbrynet Skole. Alle nationaliteter er velkomne. Vi ønsker at rette op på den sociale balance ved at gøre skolen attraktiv, så den i højere grad kan tiltrække børn fra alle dele af skoledistriktet. Al forandring skaber uro og usikkerhed i en periode. For der er mange følelser i spil, både hos medarbejdere, forældre og elever. For at styrke skolen i overgangsfasen har vi derfor konstitueret en af vores dygtige skoleledere, Annette Smidt Jørgensen fra Enghavegård Skole. Hendes opgave bliver at sikre, at skolen kommer så smertefrit som muligt gennem den kommende tid, indtil en ny skoleleder kan træde til. I løbet af foråret vil hun sammen med to erfarne skolekonsulenter fra forvaltningen udarbejde en procesbeskrivelse, så der hurtigt kommer gang i et konstruktivt samarbejde om skolens udvikling. Denne udvikling skal selvfølgelig bygge videre på alle de mange resultater, som skolen i samarbejde med medarbejdere og forældre har opnået gennem årene.

Claus Wachmann (B) fmd.
og Trine Græse (A)  næstfmd.
for Børne- og Undervisningsudvalget

 

3 kommentarer om “Ny strategi skal redde Skovbrynet Skole”

  1. Jens K. Jensen siger:

    Kære Trine Græse og Claus Wachmann

    I vil redde skolen med en ny strategi. Hvordan gavner det rekrutteringen, at i og forvaltning taler om” den negative spiral” og at ”skolen har ikke levet op til forventningerne”? Lyder det som noget, der trækker forældre til? Hvorfor markedsfører i ikke skolen på kommunens højeste brugertilfredshed og faglige resultater i verdensklasse? Det er nemlig evidensbaserede fakta.

    I taler om at fokus på engelse og IT skal gøre skolen attraktiv. International er godt og IT kompetencer er fint, hvad med kreativitet og Innovation? Hvor har i evidens for hvad brugerne efterspørger? Har i overvejet, om folkeskoleloven overhovedet tillader at lave en sproglinie, der ”skal have engelsk som det primære sprog”? Eller skal de ekstra timers engelsk, der i forvejen ligger i skolereformen, højglanspoleres til at sælges som en international skole?

    Som afgået skolebestyrelsesmedlem anerkender jeg, at vi har bedt om hjælp til den sociale balance i skolens rekrutteringsgrundlag. I taler om ’dialog’. I min erindring fik vi modspørgsmålet: ”Hvad kan i selv gøre?”. Hårdt arbejde fra skolens og bestyrelsens side har formået at vende udviklingen i rekrutteringen til det bedre. Jeg har selv travet villakvartererne tynde og stemt dørklokker. Vi har markedsført skolens succeser – men vi har oplevet kommunal modvilje. Vi har formastet os til at forholde os kritisk til forvaltningens forslag, som vi via vores tætte kontakt med brugerne, vidste ville have negativ effekt. Det er måske selvstændig stillingtagen, der er faldet jer for brystet?

    Hvad har I selv opnået i mellemtiden?

    Vi har bedt om hjælp, ja – og hvad fik vi? Et skoledistrikt udvidet med et område med privatskolefrekvens på omkring 50% – og resten med søskendegaranti på en anden skole. I ved udmærket at det vil tage år, før dette tiltag har effekt.

    I taler om at skolen skal indgå i aktivt samarbejde med hele området. Jeg erindrer en kommunal beslutning imod skolens ønske, om at det oprindelige projekt ’styrket social indsats’ blev indskrænket til kun at omhandle Social balance i Værebro Park og ikke inkludere skolen? Jeg er ikke bekendt med, at skolen har været fodslæbende i forhold til at styrke den sociale balance i området, men jeg hører gerne på dokumentation, hvis I har nogen?

    Vi byder Anette velkommen som konstitueret og begræder at hun kun er her midlertidigt – men implementeringen er jo jeres valg.

    Der er snart valg til skolebestyrelser. Hvordan skal man motivere forældre til at deltage, når forældre ikke engang bliver spurgt, når der fastlægges en ny profil for skolen? Måske vi til efteråret kan få lov til at bestemme farven på informationsfolderen, bare den holder sig indenfor kommunens designskabelon?

    Den beslutning Børne- og Undervisningsudvalget har gennemtrumfet uden at inddrage brugere ledelse eller medarbejdere, er at smide guld på gaden, både fagligt og demokratisk. Det er så udygtigt og brutalt gennemført, at vi som forældre og vælger må forlange, at der placeres et politisk ansvar. Hvis ikke formandskabet i BUU selv kan se det, må resten af byrådet overveje for jer, om I er opgaven voksne, eller om konstitueringen af Børne- og Undervisningsudvalget bør genovervejes.

    Med ønsket om at redde stumperne, ved kommunens bedste folkeskole og i hele Gladsaxes skolevæsen.

    Jens K. Jensen
    Tidligere medlem af skolebestyrelsen ved Skovbrynet Skole

  2. Kasper Olesen siger:

    Til Jens K. Jensen: Hørt!
    Og til de kommunale politikere: Vi valgte skolen pga. dens (snart tidligere) profil, ikke på trods af. Vi var i tvivl, ja, men skolebestyrelsens fremmøde på vores adresse samt besøg på skolen overbeviste os. Kommunen? De har kun talt skolen ned ved gentagen uheldig retorik og manglende promovering af en skole, hvis gode resultater er uimodsigelige.

    Vores ellers så usikre søn blomstrer op, og det i en klasse, hvor han er eneste dreng fra villakvarteret. Det er muligt, at han bliver stimuleret hjemmefra af sine “ressourcestærke” forældre (god tid til børnene er sgu ikke en af vores ressourcer), men effekten af vores støtte er minimal set i forhold til lærernes indsats.

    Vores absolut største bekymring vedr. skolen er den nuværende IT-profil, hvor politikerne hovedløst og uden efteruddannelse af lærerne har stukket børnene en (allerede forældet) iPad, i den håbløst naive tro, at det ville tiltrække villabeboere. I politikere plejer at reagere på PISA-rapporterne. Må jeg foreslå, at I læser afsnittet i PISA-rapporten 2012 vedr. iPad i skole og hjem? At være fremme i skoene er da fint, bare ikke når man træder i spinaten.

    Jeg vil fremover anbefale mine børn, at de bliver politikere, for det må da være skønt at kunne tage beslutninger på et ikke eksisterende fagligt eller empirisik grundlag! Kender I overhovedet Skovbrynet Skole? Har I set med egne øjne, hvordan de arbejder med børnene? Tror I teater/kultur bare er til underholdning?
    Det virker unægtelig som om, at I fra politisk side tørrer egen boligsociale fiasko af i sidemanden.

    PS: De kommunale beslutningstagere burde holde sig for gode til at like hinandens indlæg på Facebook. Hvor usselt!

    Kasper Olesen
    Far til glad og dygtig dreng i 2. klasse
    Villabeboer, ressourcestærk, højtuddannet (indsæt selv flere buzzwords)

  3. Jens K. Jensen siger:

    Se kommentar på denne artikel fra Bendt Thuesen, tidl. Børne- og kulturdirektør i Gladsaxe på http://www.gladsaxebladet.dk/node/771

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive offentliggjort. Krævede felter er markeret med *

Top