Letbanen skulle åbne i 2012
I Gladsaxe Bladet kunne man 17. februar 2004 læse en større artikel skrevet af den ”Gamle Redaktør” Jørgen Rye, om den projekterede letbane langs Ring 3 (Buddingevej – Gladsaxe Ringvej m.v.).

I Gladsaxe Bladet kunne man  17. februar 2004 læse en større artikel skrevet af den ”Gamle Redaktør” Jørgen Rye, om den projekterede letbane langs Ring 3 (Buddingevej – Gladsaxe Ringvej m.v.).

Overskriften kan nok undre i dag, for den lød i 2004: ”Om otte år kører Gladsaxerne med letbanen. ” Lidt simpel hovedregning siger, at banen skulle være åbnet i 2012! – Og hvad ser vi i dag i 2014? Der er ikke taget et eneste spadestik.

Det var naturligvis ikke Jørgen Ryes livlige fantasi, der havde spillet ham et puds. Oplysningerne i artiklen stammer fra officielle pressemeddelelser fra Amtsborgmester Vibeke Storm Rasmussen, Arriva og ingeniørfirmaet Carl Bro. Om planerne læste man for ti år siden i lokalavisen bl.a.:

Om 8 år får gladsaxere mulighed for at køre med hypermoderne sporvogne på Ring 3 mellem Lundtofte og Glostrup. På et pressemøde i sidste uge sagde amtsborgmester Vibeke Storm Rasmussen, at det vigtigste er, at vi får etableret en letbane langs Ring 3. Projektet foreslås gennemført i to tempi. Første udføres på strækningen Lundtofte-Lyngby-Gladsaxe-Glostrup. Senere kan der blive tale om en forlængelse fra Glostrup til enten Brøndby Strand eller Ishøj. Letbanen etableres i terræn. Dette skaber let tilgængelighed for passagerer, og minimerer samtidig anlægsomkostningerne. Den foreslåede løsning er en komfortabel moderne letbane med en maksimal hastighed på 70/km/t. Det hurtige og moderne transportmiddel sikrer en god forbindelse mellem de øvrige tilbud i det eksisterende offentlige transportnet. Sammenlignet med de eksisterende busforbindelser reduceres rejsetiden på strækningen Lyngby-Glostrup med ca. 20 min., og i myldretiden er der afgange hvert 5 min. Det er tanken, at letbanen skal køre /eget ”trace” midt i Ringvejen, hvis der ellers kan skaffes plads. For at få plads til de gennemgående letbanespor, vil det være nødvendigt at ekspropriere arealer og nedrive et par bygninger på vest siden af Ring 3, i forbindelse med Kong Hans Allé/Snogegårdsvej. Passagen ved Buddinge station er et af de problematiske steder. Ved Ring 3 overførelse over Hillerødmotorvejen vil det være nødvendigt at etablere vinger på begge sider af broen til fortov og cykelsti.

Åh ja – fremtidsmusik er herlig, ikke sandt. Var der nogen, der så røgen?

 

Arnes-Hjørne_22

Plan af letbanen gennem rundkørslen i Buddinge.

 

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive offentliggjort. Krævede felter er markeret med *

Top