Succes i matematik
Atheneskolen-01-19-14.jpg
De fire matematikgenier fra venstre: Asger Thieden Maarbjerg, Olivia Mohr Rousing, Clara Trier og Vitus Bødker Thomsen. De fire elever vil gerne takke Caja fra klassen for al den hjælp hun gav undervejs. Foto: Kaj Bonne.
Elever fra Atheneskolen vandt dansk finale

Elever fra Atheneskolen vandt dansk finale

Fire elever fra Atheneskolen 8. klasse i Søborg har de sidste måneder haft matematik på hjernen. Eleverne har vundet den danske finale, som er første del af Den Nordiske Matematikkonkurrence. Eleverne er gået videre og skal repræsentere Danmark ved de Nordiske Mesterskaber i matematik 5., 6. , og 7. Juni i Finland.

”Eleverne har dystet i problemopgaveløsning af en meget tricky karakter. Opgaverne i den her konkurrence har typisk ikke standardløsninger. Eleverne skal tænke meget kreativt, og løsningerne ligger aldrig bare lige til,”   fortalte matematiklærer på Atheneskolen Thomas Wilhjelm.

Finalespænding med point

Thomas Wilhjelm har guidet de fire elever gennem processen, der har budt på forskellige kvalificeringsrunder og opgaver over flere måneder. I den første runde skulle hele klassen løse matematikopgaver, og videre i forløbet skulle eleverne så vælge fire, der skulle repræsentere klassen i de næste opgaver. Det blev til to drenge og to piger – Vitus Bødker Thomsen, Clara Trier, Olivia Mohr Rousing og Asger Thieden Maarbjerg.

Der var tre hold i finalen, og de dystede i matematikgåder på tid. Pointene blev gjort op løbende som opgaverne skred frem, og Atheneskolen startede med at være bagud, men kom igen i de sidste opgaver.

”Der var stress på undervejs, og vi sad og holdt hinanden i hænderne, da vi skulle have point for den sidste opgave. Vi vidste, hvad der skulle til for at vinde,”  fortalte Clara Trier, en af de fire elever. Atheneskolen endte med at vinde med et enkelt point.

Samarbejdet udfordrer

Ud over matematikgåder har eleverne udarbejdet en matematik-projektopgave, og de har lavet en udstilling og en præsentation af deres projektopgave. Opgaver, der har krævet samarbejde mellem de fire elever.

”De har klaret det flot, men der har også været op- og nedture undervejs. På vores skole er der mange individualister, og nogle af opgaverne har krævet en del samarbejde. De har fået meget med sig. Ikke kun en førsteplads, men også det at kunne samarbejde, lytte til hinanden og møde elever fra andre skoler, som er lige så dygtige som dem selv,”  fortalte matematiklærer Thomas Wilhjelm. Han er stolt af elevernes førsteplads.

”Alt summer af opbakning og lykke lige nu. Alle er fulde af forventninger til de nordiske mesterskaber i juni.”

Det er 2. gang Atheneskolen deltager i den nordiske matematikkonkurrence. Første gang nåede de ikke videre til semifinalen.

Det sagde eleverne:

Olivia: ”Vi er ikke på samme niveau i matematik allesammen, så det har krævet, at vi har lyttet til hinanden. Det har været intenst i de pressede situationer.”

Vitus: ”Da vi gik videre til finalen, kunne vi godt se, at vi have en chance for at vinde, men vi havde ikke regnet med at vinde.”

Clara: ”Jeg var ligeved at græde, da vi havde vundet. Det betyder så meget for mig. Man skal blive ved at holde ud hele vejen. Der har været så mange, der ikke troede på det undervejs.”

Asger: ”Jeg har gerne ville vinde hele vejen igennem. Jeg tænkte yaehhh vi skal til Finland.

 

 

Om Atheneskolen

Atheneskolen i Søborg er en fri grundskole for højtbegavede børn. De tilbyder en bred undervisning på et højt fagligt niveau. Skolen optager elever fra 0. – 9.
Klasse og der er 153 elever på skolen

 

Det handlede om CO2

De fire elever lavede en projektopgave i matematik, der handlede om CO2 og transport i Norden. Eleverne havde lavet deres egen spørgeskemaundersøgelse og fik svar fra 700 mennesker i Norden. Et af dataresultaterne var, at hvis 25 % af de mennesker, der kørte i bil eller med offentlig transport skiftede til cykel, så ville der være 19,2 % mindre CO2 udslip.

 

 

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive offentliggjort. Krævede felter er markeret med *

Top