Skole på en ny måde
Antorini-03-34-14.jpg
Den er hjemme. Sådan virkede det åbenbart for denne unge mand, da undervisningsminister Christine Antorini var på besøg i en 4. klasse på Grønnemose Skole. Men der skal nu justres på mange ting hen ad vejen. Foto: Kaj Bonne.
Undervisningsministeren besøgte Grønnemose Skole

Skolereformen har fungeret en god uges tid, så der er stadig fantastisk mange puslebrikker, der skal lægges på plads. At tro at alt ville fungere fuldkommen perfekt fra dag 1 ville være naivt, men stille og roligt er nogle ting ved at blive indført.

Det fik undervisningsminister Christine Antorini syn for sagn for, da hun i går morges besøgte Grønnemose Skole, hvor konstitueret skoleleder Claus Møller fortalte om hvordan man har valgt at gribe tingene an på skolen. Man samler erfaringer sammen, og man deler med andre skoler og lader sig inspirere hen ad vejen.

Samarbejde i klasserne er et af nøgleordene sammen med masser af bevægelse. Men også samarbejde mellem ledere og lærere og pædagoger.

Og et besøg i en 4. klasse viste, hvordan man kan gribe tingene an. Klassen var delt op i små hold – homogene grupper hvor eleverne var jævnbyrdige, så ingen dominerede. De have fået læst en novelle op. Den havde ingen slutning. Novellen var fotokopieret og skåret op i syv dele, som eleverne så skulle sætte sammen.

Derefter skulle de i gang med at lave en slutning. Slutscenen kunne måske laves som mimik eller som en tegneserie. Der var to lærere i klassen, og der blev arbejdet intenst.

-Den fleksible holddannelse bruges på Grønnemose Skole til at inddele klasser eller årgange i hold på baggrund af f.eks. mål for læring, stærke sider eller andre kriterier.

 

Antorini 06 34-14
Foto: Kaj Bonne.

 

 

 

 

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive offentliggjort. Krævede felter er markeret med *

Top