Gladsaxe gør erhvervslivet klar til letbane
GladVÃkst15_04.jpg
Foto: Kaj Bonne.
Der er både optimistiske forventninger og frygt

130 erhvervsfolk, samarbejdspartnere og embedsmænd fra Gladsaxe Kommune var torsdag samlet til Gladsaxe Erhvervskonference i Audi Gladsaxe. Her fik de en række bud på, hvad den kommende Hovedstadens Letbane langs Ring 3 giver af muligheder for dem og mulighed for at debattere og networke.
Der var ingen tvivl om, at virksomhederne har store forventninger den vækst, som letbanen bringer med sig, blandt andet når det gælder om at tiltrække og fastholde nye medarbejdere, og at letbanen gør Gladsaxe mere attraktiv.
-Letbanen flytter Gladsaxe tættere på alting, for tid er vigtigere end afstand, og letbanen spa-rer tid, var budskaber fra fremtidsforskeren Jesper Bo Jensen.
Samtidig er de også bekymrede for, hvad anlægsfasen betyder for trafikken i erhvervskvar-tererne fra spaden stikkes i jorden i 2016 til det første letbanetog er på skinner i 2021. Til det kunne Gladsaxes borgmester, Karin Søjberg Holst, melde ud, at hun tager bekymringerne alvorligt og ønsker at finde løsninger i en dialog og et samarbejde, som allerede er indledt.
Martin Brynskov fra Aarhus Universitet fortalte om udfordringerne i at udvikle sig til en smart by. Letbanen er første skridt på vejen, herefter skal Gladsaxe finde sin egen stil, og her kunne han kun opfordre til at netværke med byer, både nationale og internationalt, da de alle var i samme situation. For fortsætter man ad det traditionelle spor, går det helt sikkert ned at bakke.

Ros til Gladsaxe for helhedstænkning
De to virksomheder Krüger og MT Højgaard, som begge har hovedsæde i Gladsaxe, kunne bekræfte, at der var store perspektiver i letbanen, men oplevede allerede nu store trængsels-problemer. Henrik Norup, udviklingschef fra MT Højgaard beskrev, hvordan letbanen gjorde virksomhederne attraktive og roste Gladsaxe Kommune for ikke at tænke vækst alene i et Gladsaxe-perspektiv, men i et Greater Copenhagen helhedsperspektiv.
Anne Abraham, HR-direktør i Krüger fortalte om udfordringerne i medarbejdernes transport-vaner, når bilen er et nødvendigt onde samtidig med trængselsproblemerne trænger sig på. Hendes konklusion var, at det ikke kunne gå stærkt nok med at få letbanen på skinner.

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive offentliggjort. Krævede felter er markeret med *

Top