- Gladsaxebladet - http://www.gladsaxebladet.dk -

Borgmesteren tager letbanen

Henrik Sørensen (K) vil ikke have en letbane og kritiserer derfor i sidste nummer endnu en gang økonomien bag projektet.

Men letbaneøkonomien er regnet igennem både i 2010 og 2013, da Folketinget tiltrådte samarbejdsaftale og principaftale, og igen i november 2015 op til 1. behandlingen af anlægsloven, hvor rådgivningsfirmaet Emcon kvalitetssikrede projektet. Konklusionen alle tre gange er, at økonomien holder. Når der pludselig opstod tvivl om økonomien op til 3. behandlingen af anlægsloven, skyldtes det en anden letbanemodstander, som arbejder i COWI, men viste det sig – ikke med letbaneprojektet. COWI har siden taget stærkt afstand fra denne medarbejders påstande om, at økonomien ikke holdt. Vi er 11 kommuner og Region Hovedstaden, som er fuldstændig enige om, at en letbane er det eneste rigtige til at sikre hurtig, effektiv og CO2-venlig, kollektiv transport, reducere trængslen på Ring 3, transportere 14 millioner borgere om året til og fra arbejde og forbinde S-tognettet på tværs af hovedstadsområdet. Alle beregninger viser, at økonomien holder og der er allerede budgetteret med udgifterne i kommunerne og regionen. Skulle det mod forventning vise sig, at letbanen bliver for dyr, når resultaterne af udbuddet foreligger, kan vi stadig nå at stoppe projektet. Det står allerede i forslaget til anlægsloven. Så ja, jeg tager letbanen og økonomien meget alvorligt, og vi er 24 ud af Gladsaxe Byråds 25 medlemmer som bakker fuldt og helt op om en letbane på Ring 3.

Karin Søjberg Holst (A)
Borgmester