Tager borgmesteren let på økonomien?
Hvad sker der med økonomien i Letbanen?

Det spørgsmål er værd at stille til borgmester Karin Søjberg Holst efter, at Dansk Folkeparti og Liberal Alliance har trukket i nødbremsen i Folketinget for statens tilskud til letbanen. DF og LA har stillet spørgsmål til, om budgettet holder for Letbanen, efter det er kommet frem, at det bliver dobbelt så dyrt at anlægge letbanen som budgetteret.
Da Københavns Amt lavede deres første rapport om en letbane i Ring 3 kostede det 5 milliarder at anlægge Letbanen. Det blev pludselig til 3 milliarder kr. i den næste rapport. Men kan jo undre sig over, hvad der gør Letbanen 2 milliarder billigere lige pludselig.
Skatteborgerne kommer ikke kun til at betale for selve Letbanen. Der er også omkostninger til omlægning af vandledningsrør, som løber op i 800 millioner. Penge, som skal betales over vandregningen. En anden omkostning er, at Gladsaxes borgere skal over de næste 30 år betale 530 millioner i ekstra ejendomsskat, hvor det 379 millioner sendes til Fyn og Jylland i udligning.
Uanset prisen, så kommer Letbanen til at give et samfundsmæssigt tab, da investeringen ikke kan forrentes. Og bliver den dyrere, så bliver tabet større.
Der er al mulig grund til at gennemregne tallene for Letbanen endnu en gang. Gladsaxe skal ikke kaste sig ud i et letbaneeventyr som kommer til at koste borgerne flere milliarder ekstra skattekroner, som borgmesteren åbenbart er parat til.

Henrik Sørensen
Folketingskandidat for Det Konservative Folkeparti

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive offentliggjort. Krævede felter er markeret med *

Top