Hjælpen er ikke altid nær
Søborg-Skole-02-39-16.jpg
8. klasserne fra Søborg Skole har i forløbet ”Fucking flinkeskole” også arbejdet med både synonymer og antonymer. Fra venstre ses Lasse, Paulina, Valdemar, Aurora, Marie, Oliver, lærer Louise Bolmgren, Clara, Edvin, Elena, Dennis og Cecilie. Foto: Kaj Bonne.
-

8. klasserne på Søborg Skole har afprøvet Gladsaxeborgernes hjælpsomhed eller mangel på samme

Lad det være sagt med det samme, fucking er blevet en del af dansk sprogbrug – særligt blandt unge. Men selv om det i gamle ører lyder slemt, har det på nudansk ikke samme betydning som i ordets moderland. Så lad gå: ”Fucking flinkeskole” er et projekt, som de to 8. klasser på Søborg Skole arbejder med i den understøttende undervisning.
Eleverne har siden sommerferien arbejdet med en række praktiske øvelser, hvor de har været ude i ”virkeligheden” og afprøvet nogle såkaldte ”hacks”, som gik ud på at teste Gladsaxeborgernes hjælpsomhed i det åbne rum. For eksempel tabte eleverne både nøgler og høretelefoner foran de uvidende testpersoner. Mange borgere reagerede overhovedet ikke: – Selv om de tydeligvis så, at der blev tabt noget, gik de lige forbi uden at sige noget, fortalte de forundrede elever.
Nogle få borgere samlede nøglerne eller høretelefonerne op og indhentede eleven, og flere sagde blot: – Hov, du tabte vist noget.
Da vi var på besøg på Søborg Skole fortalte eleverne levende om deres oplevelser. Blandt andet om da de var i et supermarked og lavede et stunt med, at de skulle have noget fra øverste hylde, som de ikke kunne nå. Heller ikke her var hjælpsomheden særlig iøjnefaldende.
Eleverne berettede også om nogle ”hacks”, hvor de vendte tingene på hovedet. Nogle tankemæssige træningsøvelser, hvor de for eksempel arbejdede med en omvendt brainstorm, eller en støvsuger, der pustede støv ud, eller gjorde en dårlig idé til en god osv.
De skrev også deres gode gerninger ned, og de skrev sedler med positive historier som for eksempel at læse en godnathistorie for lillebror, inden han skulle sove.
På skolen afmærkede de med kridt nogle zoner, hvor de kom med positive opfordringer: ”Her må du gerne være glad”, og foran lærerværelset skrev de ”her må gerne drikkes kaffe!”
Edvin sammenfattede forløbet ved at sige: – Vi har opdaget, at vi alle ikke er perfekte.
På torsdag viser 8. klasserne deres ”hacks” og fortæller de øvrige elever om deres erfaringer med ”Fucking flinkeskole”.
soeborg-skole-01-39-16
8. klasserne bruger de digitale medier i den understøttende undervisning.
Foto: Kaj Bonne.

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive offentliggjort. Krævede felter er markeret med *

Top