Uforståelig modstand mod cykelstier
-

Cykelstier på Aldershvilevej/Triumfvej – det er ikke et enten/eller
Som far til tre børn er jeg mildest talt overrasket over, at der findes modstandere af cykelstier. For hvem vil ikke være med til, at gøre det mere sikkert for både børn og voksne at bevæge sig på cykel?
Det kommer til at betyde rigtigt meget for trafiksikkerheden for vores børn, deres venner og os selv, at der nu bliver taget hensyn til cyklisterne. Vi cykler meget i vores familie. Blandt andet cykler vores to ældste børn selv frem og tilbage fra Stengård Skole hver dag året rundt (vi cykler selv sammen med vores yngste). Desuden cykler vores børn til klub, ungdomsklub, fritidsaktiviteter og til deres venner i nærområdet.
Ud over den direkte forbedring i trafiksikkerheden, signalerer en smallere vej og gode cykelstier også et familievenligt og trygt miljø.
Jeg har forståelse for, at nogle foretrækker bilen frem for cyklen, vi har også selv bil. Men det behøver ikke at være et enten/eller. Med cykelstier, samt parkeringspladser nok, bør alle være tilfredse.
Jeg og min familie er glade for at bo i en kommune, som prioriterer trafiksikkerheden, og vi ser absolut frem til de kommende cykelstier på Aldershvilevej og Triumfvej.

Søren Vester

4 kommentarer om “Uforståelig modstand mod cykelstier”

  1. Henning Pedersen siger:

    Vi er alle for bedre trafiksikkerhed.
    Kommunens nuværende projekt øger desværre ikke den samlede trafiksikkerhed.
    Afsætningspladser ved Stengård skole forbedres stort set ikke, der vil stadig blive parkeret på en kommende smal vej = 5,5 meter langs sportspladsen.
    Det giver alvorlige trafikproblemer, ikke mindst når børnene lukker døren op og udover cykelstien, eller forældrene lukker dør op og ud i den smalle resterende vej, hvor forbipasserende ikke kan komme forbi (en skraldevogn fylder de resterende 3, 15 meter)
    Møder med udvalget eller forvaltningen har ikke været lydhørende overfor:
    – langt bedre og gerne flere bump
    – bedre afsætningspladser på inder siden af trærækken ved sportspladsen
    – forbud mod tung transport i skolens åbningstider
    – smallere cykelstier eller cykelbaner
    – langt bedre markerede kryds i Stengårds Alle/Triumfvej, Bondehavevej/Aldershvilevej, Triumfvej/Aldershvilevej
    Alle disse forslag har desværre og stort set ikke givet positiv respons.
    Dette er for os alle, dybt problematisk og……………
    Med venlig hilsen
    Henning Pedersen

  2. Problemet er ikke, at vi ikke går ind for trafiksikkerhed, problemet er at man har valgt en løsning på forhånd, som udelukkende tilgodeser én enkelt trafikantgruppe. Ingen alternative løsninger er overvejet, og ingen andre interessegrupper end lige netop cyklistforbundet er inddraget – sjovt nok også dem der uddeler cykelprisen til glæde for Formanden.

    Løsningen tager ikke højde for at de mange sideveje og indkørsler der er på Aldershvilevej, hvilket vil føre til større risiko for vigepligtsulykker, som er den eneste ulykkestype der er sket på Aldershvilevej de sidste 20 år – ingen alvorlige. Dette forhold vidner også om at man søger at løse et problem, som ikke eksisterer.

    Jeg har selv været tæt på at blive ramt af biler på vej ud af indkørsler på mine løbeture. Bilerne kan ikke se mig fordi de skal ret langt ud af indkørslen for at kunne overskue fortovet. Dette problem vil blive forværret med smallere fortove.

    – Hvad skal alle de ældre der bor på Aldershvilevej gøre, når de er nødt til at trække ud på cykelstien med deres rollator fordi fortovet er blevet for smalt?
    – Hvad med svagtseende og handicappede?
    – Hvad med Kommunens egne biler med hjemmehjælpere og madudbringning?
    – Hvad sker der når vejbanen på Triumfvej er blevet så smal at skraldebilen kommer til at blokere vejen og standse al trafik, når den holder og læsser på?
    – Hvorfor ikke udbygge stisystemet langs banen?

    Intet af ovenstående ses så meget som overvejet!

    Hvad med respekten for skatteydernes penge? 10 millioner for at lave cykelstier på en i forvejen sikker, bred og ikke specielt trafikeret vej, hvor cyklister og bilister i årtier har kunnet finde ud af at køre på den samme vej uden alvorlige uheld.

    Jeg har en hustru og en 4-årig søn der cykler i børnehave hver dag, min hustru cykler så yderligere 16 km. til studiet, så det er ikke fordi cyklen ikke er en del af vores hverdag. Hun er meget ked af planen, idet Aldershvilevej nu vil blive til racerbane for Novo-ingeniører på carbonracere, der kører 40-50 km/t, hvilket vil være farligt, både for dem selv og for nye cyklister, som min søn, der nu ikke længere kan køre på fortovet og passere en barnevogn eller en rollator.

    Hvad med at lære jeres børn at begå sig i trafikken istedet for at kræve cykelstier allevegne? Der er IKKE cykelstier allevegne alligevel ude i samfundet, og hvis man ikke lærer at cykle på en almindelig og fredsommelig villavej, hvad sker der så når man kommer ud i den virkelige verden?

    Venlig hilsen

    Christian Becker

  3. Bo Andersen siger:

    Tror bare vi må indse vi bor i en bilglad kommune, selvfølgelig skal de små poder køres lige til døren? Hvis man nu lod dem der køre deres børn i skole og institution holde langt væk og så gjorde det lettere for cyklister, fodgængere og dem der bruger kollektiv trafik at komme til, ville det måske få nogle til at vælge bilen fra. Men som resten af Danmark så er bilister altid dem man kigger på først, hver gang man bygger nyt eller renovere, måske det er fordi de fleste politikere ser verden fra en bil og ikke har den fjerneste anelse om hvordan det er at begå sig uden bil! Den holdning skal i bund og grund ændres hvis vi skal komme videre, der er brug for nye øjne og friske sind til at planlægge fremtiden transport og bebyggelser.

  4. Bjørn Jensen siger:

    Hvis du så nærmere på karakteren af modstanden, ville du se, at den skyldes det uigennemtænkte projekt. Det vil tværtimod øge risikoen for uheld, og det er lige netop det der er vores store bekymring. Jeg personligt kan godt lide cykelstier og har ikke bil, men cykelstier er ikke løsningen alle steder.
    Et ubehagelig detalje er, at Triumfvej i så fald ville blive 5½ m. bred. En lastvogn med sidespejle er 3,15 m. Mødes to lastbiler kan man vel uden megen fantasi imødese, at de vil benytte cykelstierne for at give plads. Det er selvklart ikke sikkert for cyklister.
    Forældre insisterer hårdnakket på at køre deres børn i skole. De skaber kaos for både cyklende, gående og andre bilister. Parkeringspladser forsvinder, og det skaber yderligere kotiske tilstande når folks opmærksomhed drejer sig om at finde plads frem for at holde øje med andre trafikanter.
    Smallere veje giver ikke automatisk et “familievenligt og trygt miljø”. Lav hastighed skaber derimod tryghed, og hastighedsdæmpende bump er i dette tilfælde en bedre og langt billigere løsning.

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive offentliggjort. Krævede felter er markeret med *

Top