Lørdag 19. august 2017
preben-rohde-44-16
Borgerrådgiver Preben Rohde vil gerne have besøg af borgere, der har ondt i sagsbehandlingen Foto: Kaj Bonne.
Borgerrådgiver får sagsbehandlingen tilbage på sporet
-
Skrevet af Peter Kenworthy - 22. november 2016, 09:52:47

Borgerrådgiver giver borgerne hjælp
til sagsbehandlingen, og kommunens forvaltning mulighed for at lære af deres fejl

– Jeg giver borgerne en mulighed for at få deres sagsbehandling tilbage på sporet. Jeg forsøger at sikre, at forvaltningens tider og frister fastsættes og overholdes, og at borgeren føler sig inddraget i sagen. Jeg tager ikke parti på forhånd, så man kan sige at jeg er en slags kommunal ombudsmand, fortæller Preben Rohde.
1. januar blev han ansat som Gladsaxes nye, uafhængige borgerrådgiver, der skal ”styrke borgernes retssikkerhed” og hjælpe dem med at ”finde vej i den kommunale organisation,” som kommunen skriver på sin hjemmeside.

Når sagen går for langsomt
Preben Rohde er uddannet jurist, og kommer fra en stilling som chefkonsulent i DJØF. Tidligere har han behandlet klagesager, inden for det sociale område i Københavns Kommune, så han føler sig godt klædt på til arbejdet, siger han.
Indtil videre har han fået omkring 400 henvendelser, og undersøgt 150 sager for borgere i Gladsaxe.
Især for borgere der synes at deres sagsbehandling i kommunen er gået i stå eller går for langsomt, eller ikke føler sig tilstrækkeligt inddraget.
– Når jeg får sådan en sag, danner jeg mig først et overblik, ved blandt andet at spørge borgeren om sagen. På baggrund af dette, henvender jeg mig så til forvaltningen, for at få sagen belyst derfra. Hovedfokus er at se fremad og få sagen i gang igen, fortæller Preben Rohde.

Tilfredse kunder
Langt de fleste borgere har en god grund til at henvende sig. Og langt de fleste er tilfredse med hans arbejde og synes, at det er flot, at Gladsaxe Kommune har valgt at ansætte en borgerrådgiver, siger han.
– Borgerne oplever en effekt af mit arbejde, og oplever, at der er en, der lytter til dem, når de henvender sig. I sidste uge var der en der henvendte sig, fordi han havde problemer med sin kontanthjælp. Kommunen tog sagen op, og fandt ud af, at han havde fået for lidt udbetalt i nogen tid. Det blev rettet, og borgeren var naturligvis glad.
Men også forvaltningen i kommunen har glæde af hans arbejde, og kan bruge at han er inde over sagerne til at forbedre deres praksis. Og det er også meningen med ordningen, tilføjer han.
– De sager jeg har, hvor forvaltningen laver fejl, har jeg indtryk af, at de bruger til læring. De er lydhøre over for mig, og melder ofte tilbage, at de vil være opmærksomme på fejlene fremadrettet. For jeg er jo blevet ansat af byrådet, for at den kommunale service kan blive endnu bedre, og for at sikre tilliden til kommunens sagsbehandling.
Borgerrådgiverfunktionen er en forsøgsordning, der i første omgang løber til og med 2017. Borgerrådgiveren kan ikke træffe eller ændre afgørelser.
Du kan ringe til Preben Rohde på 39 57 69 00, maile på borgerraadgiver@gladsaxe.dk, eller selv booke en tid, så du kan tale med ham under fire øjne på gladsaxe.dk/borgerraadgiver.

Print This Post Print This Post

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive offentliggjort. Krævede felter er markeret med *

LÆS AVISEN ONLINE
DAGENS MEST LÆSTE NYHEDER