Valgkamp for kommunale kroner
-

Skal skatteborgerne i Gladsaxe betale for Socialdemokraternes valgkamp? Det spørgsmål må man stille, efter man ved juletid så en reklame for Skovbrynet Skole i Bibliografen, hvor det socialdemokratiske byrådsmedlem Trine Græse medvirker.
I reklamen kan man se Trine Græse, som byrådsmedlem og bedstemor, anbefale Skovbrynet Skole. Det er selvfølgelig ikke gratis for Skovbrynet Skole at annoncere i biografen. Reklamen er vist i 2015 og 2016 og har kostet skatteborgerne i Gladsaxe små 20.000 kr.
Gladsaxeborgernes skattekroner skal ikke bruges på at føre valgkamp for medlemmer af Gladsaxe Byråd. Ønsker medlemmer af Byrådet at føre valgkamp, må de selv betale.
Man kan jo kun gætte på, hvem der har fået den ide i kommunens kommunikationsafdeling, at et byrådsmedlem skulle medvirke i en reklame, hvor rollerne som byrådsmedlem og bedstemor blandes sammen. Havde Trine Græse været fra et andet parti end Borgmester Karin Søjberg Holsts, kan man være sikker på, at hun aldrig havde fået lov til at medvirke i reklamen.
Medlemmer af byrådet skal ikke medvirke i kommunale reklamer betalt af skatteborgerne. Er det næste, at formanden for Seniorudvalget reklamerer for ældreidræt. Og hvornår stopper det?
At Trine Græse medvirker i en reklame for Skovbrynet Skole kan ikke ses som andet end et dårligt forsøg for på skatteborgernes penge at føre kommunalvalgkamp over for borgerne i Gladsaxe fra Socialdemokraternes side. Og det er et misbrug af skatteborgernes penge, som skal stoppes.

Henrik Sørensen
Folketingskandidat (k)

Svar:

(A) bør ikke stå der

Mine børnebørn er en del af et stærkt fagligt fællesskab på Skovbrynet Skole
Det er der måske nogen, der har hørt mig sige i en lille reklamespot, der har kørt i Bibliografen i Bagsværd for et års tid siden, og som åbenbart også bliver brugt i år.
”Vi er blevet opmærksomme på, at du er mormor til et par børn på skolen. Vil du hjælpe os med at skabe positiv omtale af vores faglighed op til skoleindskrivningen.”
Det var spørgsmålet, som jeg fik fra Skovbrynet Skole i efteråret 2015, og jeg sagde ja. Der blev produceret en lille film, og jeg har ikke spurgt dem om, hvordan de ville anvende den.
Jeg fik den til gennemsyn, og jeg kan huske, at jeg gjorde skolen opmærksom på en lille slåfejl i en tekstlinje i slutningen af filmen.
Problemet – som Henrik påpeger – er, at der efter mit navn står (A), og at Henrik derfor opfatter det som valgpropaganda. Stod dette (A) der, da jeg fik filmen til gennemsyn for snart halvandet år siden?
Jeg ved det ikke. Jeg har i hvert fald ikke været opmærksom på det. Ville jeg have bedt dem fjerne det, hvis jeg havde set det?
Ja, det ville jeg, for Henrik har helt ret i, at det ikke burde stå der, uanset at der på det tidspunkt var mere end to år til valget.
Ville jeg deltage igen, hvis jeg kunne gøre noget for at skabe positiv omtale af fagligheden på Skovbrynet Skole? Ja, det ville jeg, men jeg vil selvfølgelig være opmærksom på, at der selvfølgelig ikke skal stå (A) i forbindelse med mit navn, og slet ikke i et valgår.

Trine Græse
Mormor, Byrådsmedlem og Socialdemokrat

2 kommentarer om “Valgkamp for kommunale kroner”

  1. Kasper Olesen siger:

    Smålig og polemisk kritik af Henrik Sørensen! Tak til Trine Græse for støtten til en fremragende og helt særlig skole, som uforskyldt lider under manglende tilslutning fra forældre i de nærliggende villakvarterer, hvilket giver skolen en social slagside. Det er i kommunens og borgenes interesse, at elevtal på skolerne fordeles jævnt, hvorfor kommunen naturligvis bør forsøge at øge tilslutningen til Skovbrynet Skole, hvor mange klasser har et elevtal på under 20, mens andre skoler i kommunen er nær overfyldte. At der er smuttet et (A) med, kan vi leve med, og det var bestemt ikke noget, jeg bemærkede, da reklamen dukkede op i Bibliografen.

  2. Bo Rahbek siger:

    Det er dejligt, at Trine Græse indrømmer, at det er problematisk at hun tituleres som socialdemokratisk byrådsmedlem i en reklamespot betalt af skatteyderne. Onde tunger vil måske påstå, at Skovbrynet Skole alene henvender sig til Trine Græse fordi hun er byrådsmedlem og ikke fordi hun er mormor.

    Derfor burde Trine Græse jo netop være ekstrem opmærksom på netop tituleringen i den endelige reklamespot. Alternativt havde det været mere relevant at få forældre til børn på skolen til at udtale sig om kvaliteterne ved Skovbrynet Skole.

    Kasper Olesen har da ret i, at kommunen gerne må forsøge at promovere Skovbrynet Skole. Det er også tidligere prøvet, hvor skolen anvendte kr. 300.000 på at sende en skoleklasse til Japan.

    Hvis byrådet officielt havde været involveret i udarbejdelsen af reklamespottet havde det nok været formanden for Børne- og Undervisningsudvalget, der havde været den rette til at rose skolen.

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive offentliggjort. Krævede felter er markeret med *

Top