Onsdag 29. marts 2017
Millionbesparelser på administrationen
-
Skrevet af Læserbrev - 14. marts 2017, 08:37:09

De kommunale udgifter til ledelse og administration i Gladsaxe Kommune er de sidste år steget og steget. Fra 2014 til i år er udgifterne til administration steget med 6%. Hver eneste Gladsaxe borger betaler i dag 7.244 kr. om året til administration. I Herlev er den tilsvarende udgift 6.378 kr. og i Gentofte 5.558 kr. I forhold til Herlev bruger Gladsaxe 60 millioner mere på administration om året. Og sammenligner vi Gladsaxe med Gentofte, vokser merforbruget til mere end 115 millioner.
Det er mange penge. Og det uden vi får mere service for vores skattekroner i Gladsaxe. Vi skal være glade for Novo, som med deres 300 millioner kr. i selskabsskatter gør, at vi kan have lave skatter og have et så stort forbrug.
Også på personaleforbruget ligger Gladsaxe højt. Vi er den kommune i landet, som har 12. flest ansatte i forhold til indbyggertal. Hvor vi i Gladsaxe har 81.4 ansatte pr. 1.000 borger har de i Herlev 70.1 ansatte. Flere ansatte koster naturligvis flere penge.
Der er plads til forbedringer i Gladsaxe, og der må kunne spares millioner af kroner på den kommunale administration, uden det går ud over servicen for borgerne.
En mere effektiv administration vil frigøre millioner, som ville kunne anvendes på skattelettelser eller forbedre den kommunale service på f.eks. skole- og ældreområdet.
Måske byrådets næste studietur burde gå til Herlev eller Gentofte rådhus, så de kunne lære noget om effektiv administration.

Henrik Sørensen
Folketingskandidat (k)

Print This Post Print This Post

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive offentliggjort. Krævede felter er markeret med *

LÆS AVISEN ONLINE
HÅNDVÆRKERGUIDEN
DAGENS MEST LÆSTE NYHEDER