Fredag 23. juni 2017
peg paa brandbil
Der er ingen problemer med at finde det rigtige billede, når den unge mand bliver bedt om at pege på en brandbil. Foto: Privat.
Vuggestuebørn bliver bedre til sproget
Sprogforskningsprojekt giver store forbedringer hos børnene
Skrevet af Niels Rasmussen - 18. april 2017, 08:25:28

Rektangel, stjerne og firkant. Lille Anker på et år sidder på gulvet og leger med klodser. Den røde og runde klods skal ned i kassen gennem den rigtige form. Hver uge har sine ord, og i denne uge er det blandt andet former, som børnene i Saxen skal lære og forstå gennem leg og dialog.

Det to år lange sprogprojekt fokuserer på to områder, nemlig sprog og ihærdighed. Ifølge Lene Maagøe, som er projektleder for kommunens deltagelse, er det vigtigt for børnene, at de bliver gode til sproget fra de er helt små, fordi det påvirker deres personlige og sociale udvikling.

Formålet med projektet er derfor at finde ud af, om strukturerede forløb kan hjælpe børnene med at blive bedre til at forstå sproget.
– Den melding vi får fra Børnehusene er, at de kan se, at børnene profiterer af det. Det ser ud som om, at den her metode hjælper pædagogerne til at strukturere forløb, der gør, at børnene får arbejdet med deres sprog, og det ser samtidig også ud som om, at børnene rykker markant, siger Lene Maagøe som også er områdeleder for Grønnemose.

Pædagogerne bliver fagligt boostet
I vuggestuen Saxen er pædagogerne glade og tilfredse med det nye projekt. Det er deres opgave, at planlægge aktiviteter ud fra forskellige temaer, som består af nogle konkrete målord. Projektets sidste tema er ’Ud i verden’, og de tilhørende målord er blandt andet strand, brandbil, hurtig og langsom. De ord vil pædagogerne derfor flette ind i lege og dialog på en kreativ og fængende måde.

– I forbindelse med temaet ’Ud i verden’ har børnene været enormt meget optaget af brandbilen. Så vi har købt brandbiler ind og leger med dem sammen med børnene. Vi har både billeder af brandbiler og en lydtavle med lyden af en brandbil. Så det er jo mange forskellige aktiviteter ordet brandbil indgår i, fortæller Charlotte Klitgaard Jacobsen, pædagog i Saxen.

Ifølge Charlotte Klitgaard Jacobsen er det især de forskellige læringstavler og plakater, der hænger rundt omkring på væggene i vuggestuen, som fungerer rigtig godt. De er med til at visualisere de målord, som børnene skal lære, blandt andet gennem billeder, figurer, sange og rim. På den måde bliver målordene præsenteret for børnene i forskellige sammenhænge.

Projektet er delt op i flere forløb, og første forløb på 20 uger er netop afsluttet. Men selvom projektet skal på pause, fortsætter Saxen med at arbejde med de effektive metoder. For ikke nok med at børnene rykker sig, så gør pædagogerne det også.

– Jeg synes det har været vildt spændende at arbejde på denne her måde, også fordi det giver os et fagligt boost også at være opmærksom på hvordan kan vi arbejde med sproget. Der har de her strategier været enormt god til at understøtte, hvordan vi som personale kan understøtte børnenes sproglige udvikling, fortæller Charlotte Klitgaard Jacobsen.

Næste forløb starter i efteråret 2017, og det handler blandt andet også om inddragelse af forældrene.

Sprogprojektet er et større forskningsprojekt, som gennemføres i et samarbejde mellem Aarhus Universitet, Rambøll Management Consulting og Syddansk Universitet. Projektet kører i perioden 2016-2018 med deltagelse fra ca. 300 vuggestuer og dagplejer i 13 forskellige kommuner. Det er delt op i flere forløb. Første forløb på 20 uger er netop færdigt, og de næste 20 uger starter igen til efteråret.
Print This Post Print This Post

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive offentliggjort. Krævede felter er markeret med *

LÆS AVISEN ONLINE
DAGENS MEST LÆSTE NYHEDER