Onsdag 26. juli 2017
OLYMPUS DIGITAL CAMERA
Den kritiske zone var afmærket i skolegården på Vadgård Skole, da Trafiksikkerhed i Øjenhøjde blev modtaget af skolens M-klasse - en modtagelsesklasse, der har elever fra ti forskellige nationer. Foto: Kaj Bonne.
Hold øje med lastbilen
Eleverne fra 3. til 5. klasse på Vadgård Skole fik undervisning i, hvad der er en lastbils kritiske zone
Skrevet af Jan Løfberg - 2. maj 2017, 08:40:14

– Jeg havde forkørselsret, sagde manden til dommeren: – Helt givet, men det var jo en damptromle, svarede dommeren.
Med andre ord, hvad betyder det at have ret, hvis man bliver kørt ned.
Agtpågivenheden skal derfor være i højsædet hos børnene, når de i et kryds som enten fodgængere eller cyklister skal krydse vejen for en højresvingende lastbil.
Danmarks største trafiksikkerhedskampagne – Trafiksikkerhed i Øjenhøjde – er henvendt til børn fra 3. – 5. Klasse. Børnene og deres forældre opfordres til til holde sig væk fra lastbilers kritiske zone ved højresving. Tirsdag og torsdag rykkede Trafiksikkerhed i Øjenhøjde lastbilen ind i skolegården på Vadgård Skole.
Vadgård-eleverne kom op i højsædet på lastbilen og fik derfra set, hvad en lastbilchauffør kan se. Trafiksikkerhed i Øjenhøjde er i gang med 15. sæson, og flere end 100.000 elever har allerede modtaget undervisningen. Børnene lærer, at når de som cyklister eller gående skal ligeud i et vejkryds, samtidig med at en lastbil skal til højre, så skal de tage sig i agt for lastbilens kritiske zone. Særligt lige før og i selve svinget.

En lastbils kritiske zone går ca. 2 meter ud fra lastbilens højre forhjørne/A-stolpe.
Børnene lærer også, at en refleksvest eller tøj i pang-farver gør en markant forskel i trafikken og er et effektivt redskab til ikke at blive overset.

Fakta
Bag kampagnen står DTL – Danske Vognmænd, som er brancheorganisation for vognmandsbranchen, 3F transportgruppe, som er chaufførernes fagforening, Danske Fragtmænd, Volvo Trucks Danmark, Energiselskabet OK, Codan Forsikring samt Børneulykkesfonden.
De seneste 10 år er 157 mennesker kommet til skade i forbindelse med højresvingsulykker. Heraf var godt 26 % med dødelig udgang. De fatale ulykker har i en årrække været for nedadgående, men med store udsving som i 2013, hvor syv personer omkom. Så dykker det til kun ét uheld i henholdsvis 2014 og 2015, for så igen at stige til syv dødsfald i 2016. Statistikken understreger vigtigheden af denne kampagne og andre gode initiativer.
Print This Post Print This Post

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive offentliggjort. Krævede felter er markeret med *

LÆS AVISEN ONLINE
DAGENS MEST LÆSTE NYHEDER