Letbanen mangler mere end en milliard
24. november 2015 sendte Gladsaxes daværende borgmester Karin Søjberg sammen med 11 andre borgmestre et brev til transportministeriet, hvor de skrev, at en flytning af Herlev station var en forudsætning for letbaneprojektet sammen med en ombygning af Glostrup station. Et projekt til mere end 560 millioner kr. Bliver de to stationer ikke ombygget, skrev de […]

24. november 2015 sendte Gladsaxes daværende borgmester Karin Søjberg sammen med 11 andre borgmestre et brev til transportministeriet, hvor de skrev, at en flytning af Herlev station var en forudsætning for letbaneprojektet sammen med en ombygning af Glostrup station. Et projekt til mere end 560 millioner kr.

Bliver de to stationer ikke ombygget, skrev de 11 borgmestre, vil det betyde 6.5 % færre passagerer for Herlev station og 7-10% i passagernedgang for Glostrup station. Færre passagerer betyde færre indtægter i de 40 år, man regner med, letbanen skal være i drift.

Letbanen regner med i 2036, at ca. 18 millioner passagerer vil køre med letbanen hvert år, og man vil have en samlet billetindtægt på 212 millioner.

Ombygges Herlev og Glostrup stationer ikke, vil letbanens miste mere end 30 millioner kr. om året i indtægter baseret på letbanens egne budgetter. På 40 år giver det mere end 1.2 milliarder i manglende indtægter.

Staten har ikke afsat penge til ombygning af Herlev og Glostrup station, hvorved en af forudsætningerne for letbanen ikke er tilstede. Det eneste ansvarlige er derfor at stoppe letbanen nu.

Desværre vælger et flertal i Gladsaxe Byråd og de andre kommuner at gå videre med letbanen, selvom regninger for letbanen vil stige med 1.2 milliarder kr. Det er rigtig mange penge. Penge som kun kan findes ved skattestigninger eller besparelser på velfærden i de næste mange år.

Henrik Sørensen
Folketingskandidat (k)

1 kommentar om “Letbanen mangler mere end en milliard”

  1. Kære Henrik Sørensen
    Nu ved jeg ikke hvor mange der læser denne streamer. Kan man få det oplyst?
    Jeg ved ikke om Gladsaxebladet har uddannede journalister ansat.
    Jeg tvivler. De synes at blive så tilpassede annonceindtægtsstrømmen der jo bliver konverteret til deres lønninger.
    Så meget at storannoncøren Gladsaxe Kommune skal stryges med hårene. Måske er det også i storannoncøerernes interesse f.eks ejendomsmæglerne at bladet skirver om det stof der er enighed om, og om stof der vedrører vore børns hverdag, som glade børn i en glad kommune.
    I det billede passer din kritik ikke hverken af den kommende letbane eller den salt du smider i sårene på de stakkels byrådsmedlemmer, der har åh så travlt med at læse sagsakter at de må forledes til at tor fuldt og fast på at de dygtige embedsmænd har styr på det hele. Om der tabes en milliard mere eller mindre er lige gyldigt, det spredes jo ud over en årrække og mrækes ikke så meget når bare flest mulige borgere bliver ved med at synes om at betale skatter og afgifter.
    Om letbanen koster kr 4,2 milliarder, kr 6 milliarder eller kr 9 milliarder interesserer ikke så mange borgere som du tror, eller de journalister der burde være lidt mere opsøgende i det danske mediebillede. Bare tag det roligt, beboerne langs banen får sikkert tilbudt et beløb til ekspropriation og så er den kritik fjernet man kan jo købe folk til mangt og meget.
    De embedsmænd der kunne have råbt vagt i gevær forblev tavse for at undgå fyresedlen.

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive offentliggjort. Krævede felter er markeret med *

Top