Børn fra alle lag skal møde hinanden
-

Sikandar Siddique,
Folketingskandidat,
Alternativet
Københavns Omegn.

Børn og unge skal i højere grad aktiveres i kultur-, sports og fritidsaktiviteter sammen med andre børn og unge.

Vi ønsker derfor lovpligtige fælles undervisningsaktiviteter, på tværs af folkeskoler og bydelsgrænser i social udfordrede områder og ”almindelige” skoler.

Mindst en gang om måneden skal folkeskoler på tværs af områder gennem hele skoletiden gennemføre påkrævede fælles undervisning og fritidsaktiviteter, f.eks. idræt, naturfag eller samfundsfag.

Det er afgørende, at børn og unge i de socialt udfordrede områder, igennem deres opvækst, oplever andre levemåder og kulturer.

De skal derfor møde børn i andre kvarterer, by- og landsdele.

Obligatoriske opsøgende oplysningsteams med tillidsfulde, indflydelsesrige lokale offentlige og private kræfter f.eks., pædagoger, fædre/mødregrupper, foreninger og lign. skal besøge alle familier i de socialt udfordrede kvarterer.

De skal oplyse, også om betydningen for konstruktiv udvikling, fritidsaktiviteternes giver deres børn.

Gladsaxeborgere er sammenlignet med andre bydele, forholdsvist velintegrerede i samfundet, men der er også familier med mindre kontakt til resten af samfundet.

De er socialt udfordrede på grund af fattigdom, ringe uddannelsesniveau og kontakt til arbejdsmarkedet.

Det giver begrænset indsigt og kendskab til andre levemåder og til resten af samfundet, og ikke mindst manglende netværk og relationer til resten af familien Danmark.

Manglende indsigt i andre levemåder end den, der foregår i ens eget hjem vil følge dig hele livet, og gør det langt sværere at skabe relationer og netværk.

Løsningen er påkrævet ,tværgående inklusion og aktivitet i gennem hele skoletiden. Kun derved kan perspektiv forlænges og skræmmebillederne opløses, og relationerne skabes.

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive offentliggjort. Krævede felter er markeret med *

Top