Trafikal selvtægt
Genvej-01-26-18.jpg

OLYMPUS DIGITAL CAMERA

Hegnet på Buddingevej har været fjernet så lang tid, at der er lavet en meget tydelig sti. Foto: Kaj Bonne.
Cyklister og fodgængere fjerner hegn ved stærkt befærdede veje

For en del år siden blev en teenager dræbt, da han kravlede over et trådhegn ved Buddinge Station og blev ramt af en sagesløs bilist.

En tragisk historie som meget gerne skal undgås.

Men et par steder i kommunen spiller cyklister og fodgængere et meget højt spil, der kan ende lige så fatalt.

Der hvor Kildebakken støder ud i Buddingevej, er der et trådhegn ude i midterrabatten. Så man kan kun dreje til højre hen mod den gamle politistation.

Men nu er en stor del af hegnet fjernet, så cyklister og fodgængere lige kan smutte over Buddingevej, der er den mest befærdede vej i hele kommunen.

Der er jo fodgængerovergange tæt på det fjernede hegn, så det vil ikke tage mange ekstra sekunder at krydse vejen, hvis man er på cykel. På Gladsaxevej ud for stadion og centret i Høje

Gladsaxe er den også gal. Her er det massive hegn flere steder vredet så meget ud af den lodrette position, at mange lige kan krybe igennem det nyskabte hul og komme over til bussen på den modsatte side af vejen. Også her er risikoen for at blive ramt af en bil eller lastvogn stor.

OLYMPUS DIGITAL CAMERA
På Gladsaxevej er hegnet massivt, så det har krævet kræfter at få vredet det så meget til side, at man kan smutte gennem hullet. Foto: Kaj Bonne.

3 kommentarer om “Trafikal selvtægt”

  1. Bo Andersen siger:

    Hvis man fra kommunens side ikke kun tænker på bilister, men gør det let og hurtigt for cyklister og fodgængere, når man planlægger veje, stier og overgange, ville man undgå disse brud på hegn! Men som altid tænker kommunen på bilister først, lige meget hvor og hvad det gælder! Det skal jo nødig være besværligt at være bilist i Gladsaxe kommune!

  2. Peter Greve siger:

    Jeg tolker det på den måde, at det et tydeligt bevis på, at der er behov for en fodgængerovergang på stedet.

  3. Sune Lindgaard siger:

    Der er i hele kommunen behov for at re-tænke trafikken for de blødere og mere agile trafikanter. Frem for gentagende gange at forsøge sig med forbud – bakket op af fysiske forhindringer – burde Gladsaxe kommune tage det input den får og observerer alvorligt, og så omfavne dem frem for at bekæmpe dem.
    I de konkrete sager ville en dæmpning af bilisternes hastighed og fremkommelighed kunne løse samme udfordring, nemlig udfordringen med at der er et behov for sikker passesage af vejen.
    Og samtidig, så burde kommunen ændre sit grundlæggende perspektiv. Det er beskæmmende at en kommune der i 2016 er valgt til årets cykelby er så cykelfjendsk som Gladsaxe er. Så godt som alt nyt infrastruktur starter meget tydeligt med bilerne, og så tænker man sidenhen cyklister og gående.
    Ved seneste valg i Københavns kommune havde et parti slogannet “Bilerne bagerst”, i Gladsaxe virker set som om man fra kommunalt hold har slogannet “Alle andre end bilerne bagerst”.

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive offentliggjort. Krævede felter er markeret med *

Top