Instrumentbyggeri på Mørkhøj skole
3-klasse-billeder-143.jpg
Foto: Henrik Lilleholt Smidt
3. klasserne foldede fantasien ud

I onsdags genlød Aulaen på Mørkhøj skole af alle mulige lyde – fra de helt fine som fremkommer, når man slår på et glas, til rungende tønder og udefinerbar lyd fra blæseinstrumenter og eksperimenterende strengeinstrumenter. Det var kulminationen på et forløb med eleverne fra de to 3. klasser på skolen, som gennem ugens løb havde bygget instrumenter af, skrammel og træ i samarbejde med kunstnere, musikere og lærere fra både folkeskolen og Gladsaxe Musik- og Billedskole.
Ideen med projektet var at give eleverne en oplevelse af at være skabende i en kreativ proces, hvor de selv byggede instrumenter – eller lydkilder ud af træ, rør og alt muligt skrammel. Eleverne arbejdede med to billedkunstnere Anders Benmouyal og Peter Rørbæk Hansen om selve konstruktionen af de Storm P-lignende instrumenter. Her gjaldt det om at få den lille opfinder frem i eleverne, og ideer var der nok af. Flere af eleverne var sammen om at bygge store stativer, således at deres instrument havde mange funktioner og kunne spilles på af flere. Matias Seibæk stod sammen med klassernes musiklærer Kirsten Thyregod for indøvning af et stykke musik på de selvbyggede instrumenter. Det hele kulminerede i en koncert for skolens elever, som blev præsenteret for et ganske nyt lydunivers som både indeholdt improvisation, faste figurer og stærke rytmer.
Aulaen på Mørkhøj skole var i projektdagene omdannet til ét stort værksted. Det er et fantastisk lokale og ved at bruge lokalet på en ny måder opdages nye måder at tænke på. Når der kommer andre fagligheder udefra ind i skolen, og arbejder på en anden måde, giver det anledning til at tænke over sin egen praksis. Det samme gælder for underviserne udefra som skal arbejde i folkeskolens kultur.

Forskud på skolereformen
Gladsaxe Musik- og Billedskole og Mørkhøj skole er i dette skoleår i gang med række pilotprojekter, der tager afsæt i den nye skolereforms krav om et udbygget samarbejde mellem folkeskoler og musik- og billedskoler. Samarbejdet tager forskud nye muligheder for kreativitet og musik i skoledagen. Når Mørkhøj skole styrker sin kreative profil gennem disse projekter, så betyder det også, at flere børn får muligheden for at komme i berøring med musik og kunst. Vel at mærke børn, der ikke havde fået denne mulighed uden for folkeskolen.

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive offentliggjort. Krævede felter er markeret med *

Top