Gladsaxe som rollemodel
Andre kommuner inspireres til god skolereform

Andre kommuner inspireres til god skolereform

-Reformen er det største boost for fritidspædagogikken i 20 år, siger Brian Brønd, leder af Klub Gladsaxe. Pædagogerne får kontakt med alle kommunens børn i stedet for 30 procent,  og ungdomsklubben er blevet gratis.

Gladsaxe mener alvor, når kommunen siger, at pædagogerne har afgørende betydning for, at skolereformen bliver en succes. Til næste år vil der på alle klassetrin deltage pædagoger i 5-6 timer om ugen i undervisningstiden, hvor de skal arbejde sammen med lærerne, bl.a. om den nye, understøttende undervisning.

Samtidig er prisen på SFO faldet til 1400 kr., de nye skoleklubber, der dækker 4.-6. klasse, koster 100 kr., mens ungdomsklubberne nu bliver helt gratis. Klubberne udvider samtidig åbningstiden, så de mindre børn har mulighed for en lærerig, sjov og sammenhængende dag frem til klokken 18, mens de større børn og unge kan blive i deres ungdomsklub frem til klokken 22

-Overordnet betyder skolereformen i Gladsaxe, at mine pædagoger kommer i kontakt med 100 procent af børnene i stedet for de 30 procent af de ældste elever, som går i klub i dag, hvilket endda formentlig er et højt tal sammenlignet med andre kommuner, siger Brian Brønd, som er leder af Klub Gladsaxe, der dækker 11 klubber.

Vi skal få alle

videre i deres liv
Gladsaxe har længe gået i front for pædagoger i skoletiden og lærer-pædagog-samarbejde, men med reformen træder kommunen altså et niveau op. Bl.a. derfor var Brian Brønd inviteret med til BUPL Storkøbenhavns temadag for klubber og byggelegepladser  2. juni. Her gav han inspiration til pædagoger og ledere fra andre storkøbenhavnske kommuner.

-Vi siger tit, at vi kan bruge vores pædagogfaglighed alle vegne, hvor der er børn og unge. Nu får vi chancen for at udsætte alle børn for det, vi kan. Lærerne er mestre i at undervise. Vi kan arbejde med relationer, trivsel og udvikling. Jeg har en plan om, at klubben skal tage kontakt til alle elever efter 9. klasse. Hvordan går det? Hvem er dine venner? Hvad skal du nu? Vi gider godt at tage med over på Teknisk Skole, hvis det er svært. Derfor kan vi støtte ambitionen om, at 95 procent af en årgang får en ungdomsuddannelse, siger Brian Brønd.

Vi er voksne og professionelle

Når han kalder reformen for det største boost for fritidspædagogikken i 20 år, er det netop fordi, Gladsaxe sætter rammer op for, at intentionerne kan indfris i praksis.

-Vi bliver gennemgående figurer for børnene og de unge. Fx skaber vi en god pædagogisk ramme i frokost  -og pauseaktiviteter midt på dagen. I den understøttende undervisning og øvrig undervisning vurderer klasseteamet selv, hvad der giver mest mening, at pædagog og lærere laver  med elevernes læring som mål. Vi er voksne, professionelle mennesker og jeg skal ikke sige, hvad Hans, Kurt og Jørgen skal lave. Det finder de ud af ud fra deres kompetencer. Man kan fx godt lave fysikeksperimenter omkring et bål, siger Brian Brønd.

En pædagog blandt publikum fra en anden kommune fortæller om sine kommende arbejdsopgaver i skolen, som  formentlig  bliver en times understøttende undervisning samt noget lektiecafé.

-Jeg er på intet tidspunkt i samme lokale som klassens lærere og på den korte tid kan jeg ikke engang nå at tage børnene med over på byggelegepladsen, siger hun  og spørgsmålet, der står tilbage er: Hvor fantastisk er det?

-Det dur ikke! I Gladsaxe er der sat hegn om det pædagogiske arbejde. Der er endda afsat penge til at hæve andelen af uddannede pædagoger. Men det er også en ledelsesopgave. -Jeg kan love dig, at hvis mine pædagoger fik tildelt sådan nogle pasningsopgaver, så skulle de alt muligt andet onsdag kl. 14, siger Brian Brønd.

Udvikler rollespil

-Vi må byde ind  og det gør vi i høj grad også. Fx har vi pædagoger som udvikler et rollespil, som kan løbe henover et helt skoleår. De kaster sig over historiebøger og pensumlister, så spillet kan bruges direkte i undervisningen. Når man smider sådan et materiale på bordet, så gad jeg godt se den lærer, der sagde nej tak, siger Brian Brønd.

Han understreger, at det  også i Gladsaxe  er nemmere sagt end gjort at få reformskibet styret i havn.

Gider ikke bekymre mig

Vi mangler tid! Ikke mindst til planlægning mellem lærere og pædagoger. Vi har flere års samarbejde at bygge på, og alligevel ved jeg endnu ikke, hvordan det bliver til næste år. Og så er vi jo slet ikke færdige den 14. august. Der kommer masser af arbejde fremover også  men jeg gider ikke engang begynde at bekymre mig om, hvilke udfordringer vi løber ind i, slutter han.

 

Fakta:

I forbindelse med skolereformen har BUPL Storkøbenhavn i 2013 og 2014 afholdt i alt syv temadage, en konference samt to TR-uddannelsesdage for pædagoger og ledere ansat i SFO, klub og på byggelegeplads.

 

Brian-Brønd-25-14

 Som i andre af livets forhold er ikke alt lutter lagkage fra dag 1. Der er plads til forbedringer,
men Brian Brønd vælger at se på glasset som halvt fuldt i stedet for halvt tomt.
Foto: Kaj Bonne.

 

 

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive offentliggjort. Krævede felter er markeret med *

Top