Fra frø til planter
Planteskole-02-27-14.jpg
Yasmin fører an med vandkanden, mens Kirsten Ilkjær fortæller om planterne. Foto: Kaj Bonne.
På Gladsaxe Skole får børnene grønne fingre og bliver miljøbevidste

Der er blevet sået, priklet, hentet muld, lavet planteskole på IPad og rodet i kompost hele foråret og forsommeren i 0.b på Gladsaxe Skole.
– Det er kun naturligt, at vi lærer børnene, at de skal pas­se på naturen og miljøet, fortæller lærerne i 0. klasse Kirsten Ilkjær og Jytte Christensen, der begge brænder for at lære børn om miljø og bæredygtighed og lade læringen indgå i den normale undervisning som dansk og matematik.
– Vi begyndte med at så frø i potter, prikle dem ud i vores højbede og vande og gøde. Børnene har fulgt med og har lavet planteskole på deres IPad, hvor de selv taget billeder og fortalt om afgrøderne. På den måde har eleverne også kunnet doku­men­tere deres egen undervisning, fortæller Kirsten Ilkjær, der sammen med børnene viser rundt på arealet bag skolen, hvor de fire 0. klasser har været med til at sætte blandt andet kartofler, squash, rødløg, forårsløg og porre i højbede.
I andre bede er plantet hindbærbuske og krydderurter, mens der også er et bed med solsikker og fløjlsblomster.
Selvom børnene snart holder skoleferie, så er SFOen åben, og derfor bliver afgrøderne passet og plejet og ikke mindst spist i sommermånederne.
– I går lavede vi rabarbermarmelade. Det var ret sjovt at være med til at plante dem og så plukke dem. De bliver jo kæmpe store, fortalte Mads, og pointerer at det nok er sjovere at spise noget, man selv har været med til at plante.
Fra næste år skal alle klasserne på Gladsaxe Skole affaldssortere, og 0. klasserne er allerede i fuld sving.
I klassen er der sat kurve op til plast, papir, metal og madrestene bliver smidt ud i komposten, og børnene er meget bevidste om at sortere korrekt.
– Børnene har selv været med til at smide orme ned i kompostbunken og se på de andre dyr, der kravler rundt. De synes, det er ulækkert, men de er også meget interesserede – især når de ved, hvad komposten skal bruges til bagefter, fortæller Kirsten Ilkjær, der glæder sig til, at Gladsaxe Skole i sensommeren både får sat en regnvandstønde op og ikke mindst, at der bliver lavet hønsehus til de anskaffede høns.
At undervisningen i dansk pludselig bliver nærværende for eleverne er noget, som Jytte Christensen og Kirsten Ilkjær mærker.
– De skriver på livet løs om, hvad de oplever i naturen. Det kan godt være, at det ikke er stavet korrekt, men bare det, at de har lysten og gå-på-mod, siger Jytte Christensen og tilføjer, at alle klassetrin til næste år skal have en miljøopgave og en miljøuge, hvor der bliver sat fokus på, hvad vi hver især kan gøre for at værne om kloden.

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive offentliggjort. Krævede felter er markeret med *

Top