Skolereformen åbner plads til fejl
Skole-04-33-141.jpg
Børne- og kulturdirektør Klaus Nørskov understregede over for Gladsaxe Kommunes samlede lærerstab, at det kræver tålmodighed at indarbejde den ny skolereform. Foto: Kaj Bonne
Den meget omtalte reform blev søsat i går, da det ny skoleår begyndte

Festsalen på Grønnemose Skole var torsdag morgen fyldt til bristepunktet med lærere fra alle Gladsaxes skoler. Lærerne sad på snorlige stolerækker, fordi kommunen havde indkaldt til kick-off dag for skolereformen.

I sin velkomsttale skjulte borgmester Karin Søjberg Holst (A) ikke, at skolereformen har fremkaldt mangeartede følelser. Hun understregede dog, at det ikke var politikernes opgave at give lærerne svarene på, hvordan de skal arbejde med reformen. Politikerne skal skabe rammerne, hvorefter det er op til lærerne selv at finde den rette vej. – Og der er plads til fejl, sagde borgmesteren.

Børne- og kulturdirektør Klaus Nørskov talte om det paradigmeskift, som den 200 år gamle folkeskole står over for, nu hvor skolen går fra undervisning til læring. Fokus vil blive rettet imod de bedst mulige værktøjer og rammer for de involverede parter, når “den sammenhængende dag” introduceres i folkeskolen fra det ny skoleårs start.

Overskriften for skolereformen i Gladsaxe Kommune er “synlig læring”, og Klaus Nørskov pointerede, at man sætter en proces i gang. Skolereformen skal og kan ikke virke fra dag ét. Også Nørskov lagde vægt på, at der skal være plads til at begå fejl og lære af dem. Planen er, at reformen skal fungere optimalt i løbet af et par år. I første omgang har kommunen udvalgt i alt ti lærere fra Gladsaxe Skole, Enghavegård, Stengård Skole og Grønnemose Skole som konsulenter i indfasningen.

– Ambitionen er, at fra skoleåret 2015/16 har alle en viden om “synlig læring,” sagde Klaus Nørskov. I den indledende fase vil Gladsaxe Kommune arbejde tæt sammen med kommunerne i Gentofte, Lyngby-Tårbæk og Rudersdal. De fire kommuner har tilsammen ca. 27.400 elever og 5.000 ansatte.

De digitale krav har også nået Gladsaxe Kommune, der i alt har afsat 20 millioner kroner til indkøb af næsten 8.000 iPad.

Konferencen på Grønnemose Skole havde fornemme gæster besøg. Fra Canada kom dr. Avis Glaze. Hun har modtaget mange internationale hædersbevisninger for sit arbejde i Ontario. Til forsamlingen afslørede hun, hvad der gjorde hende mest stolt: – I’m a teacher (Jeg er lærer)!

Endnu kender ingen morgendagen – ej heller hvilken betydning skolereformen får. Reformen har været både udskældt og lovprist. Om et år er vi alle forhåbentlig meget klogere.

Skole-05-33-14

 

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive offentliggjort. Krævede felter er markeret med *

Top