- Gladsaxebladet - https://www.gladsaxebladet.dk -

En vaskeægte holdspiller

Henrik Birch er rykket op i skuespillernes Superliga

Samspillet mellem dansk teater og film er der. Naturligvis. Alligevel hører det til sjældenhederne, at dansk dramatik rykker fra scenen til lærredet. Og til dels spiller mange skuespillere udelukkende på teatre eller kun på film. Filmen ”Klumpfisken” er et af de usædvanlige eksempler på tætte bånd mellem teater og film. Beskedent kalder skuespilleren Henrik Birch det for sit held, at filminstruktøren Søren Balle overværede teaterstykket af samme navn. Ligesom i teaterstykket skulle han spille fiskeren ”Kesse”
For denne præstation i filmen fik Henrik Birch i forrige uge Bodilprisen for bedste mandlige hovedrolle. Dermed blev der lagt ny hæder oveni Robert-prisen, hvor han også blev valgt til bedste mandlige hovedrolleindehaver. Når man ender som vinder i kamp med giganter som Nikolaj Lie Kaas, Morten Grunwald, Mikael Persbrandt og Stellan Skarsgård, kan man med et sammenligneligt billede påstå, at man er rykket op i skuespillernes Superligaspiller.
Henrik Birch er glad for anerkendelsen, men da vi fredag morgen satte ham stævne til en kop kaffe på Grannys House ikke langt fra hjemmet i Søborg, drejedes samtalen lynhurtigt væk fra hovedpersonen og over til den holdånd, som han finder så væsentlig: – Jeg har det bedst ved at være sammen med mennesker. Jeg nyder at møde alle, der også er på Jorden samtidig med mig. Det var da også ”os” og ikke ”mig” for alle medvirkende i Klumpfisken. Alle underlagde sig projektet, som jeg er meget taknemmelig for at have været en del af, siger Henrik Birch.

Bordet fanger på film
Henrik Birch blev uddannet som skuespiller i 1979. De første mange år havde han kun få filmroller. Han var dybt involveret i det eksperimenterende teater. Han elsker den særlige kraft og energi, som disse små enheder skaber.
Fællesfølelsen har han dog fundet både på teater og film, men der er nogle psykologiske forskelle: – Når jeg er færdig med en film, så er den lagt væk. Bordet fanger så at sige. Med teater er der et langt prøveforløb, hvor du forfiner din rolle, og det bliver du ved med, når du spiller. Du lægger ikke rollen fra dig på teatret. I 2008 kom en ny og spændende udfordring: Klumpfisken. Dramatikeren Lærke Sanderhoff har skrevet stykket, der er en lille fiskerhistorie fra Hirtshals, hvor fiskerne ”kommer ud af kutterne”. Stykket blev sat op på Teater FÅR302 i Toldbodgade i København. Det er et lille teater med kun 48 siddepladser, og det gik for udsolgte huse i lang tid. Teater FÅR302 går egne og utraditionelle veje (det får som ikke følger flokken, bliver mærket med nr. 302 i øret, red.). Klumpfisken er et drama, der berører den ægte kærlighed, som overvinder både kulturforskelle og fordomme. I det aktuelle tilfælde mellem Vendsyssel og København. Endvidere omhandler stykket de hverdagsudfordringer som tredjegenerationsfiskeren Kesse er ude i.

Ren Magi
– Der var ren magi mellem os. Vi oplevede, at tandhjulene faldt ind i hinanden. Det er en lille historie, ja, men vi fornemmede, at den talte til alle mennesker. Det var fantastisk at spille stykket med Andrea Vagn Jensen og Lars Topp Thomsen i Toldbodgade, og siden med Petrine Agger og Jakob Lohmann på danmarksturneen, fortæller Henrik Birch.
Instruktøren Søren Balle så teaterstykket på Musikteatret i København. Han var begesjtret og ville filmatisere Klumpfisken. Med stykkets forfatter Lærke Sanderhoff skrev han filmmanuskriptet. Herefter indledte de sammen med producenten Claudia Siesbye fra Film Maker en stædig kamp for støtte hos New Danish Screen ved Det Danske Filminstitut.
– Der gik lang tid fra den indledende snak. Egentlig troede jeg ikke, at det lykkedes for dem, men de var ihærdige. I 2013 var vi så endelig klar til seks ugers optagelser i Hirtshals, fortæller prisvinderen.
I den kommende tid får du mulighed for at se meget mere til Henrik Birch. Han er med i thrilleren Idealisten, der er instrueret Christina Rosendahl. Filmen har premiere den 9. april. Til september er der premiere på Norskov – et nyt politidrama på TV2. De to første afsnit er allerede skudt i Frederikshavn.
Udover dansk taler Henrik Birch tre sprog. Han tænker ikke på groft, fint og mellem, men med et glimt i øjet siger han: – Jeg taler vendelbomål, nordjysk og frederikshavnsk.
For folk i København kan det forekomme som ubetydelige sproglige nuancer. Men det er jo netop her, at detaljeringsgraden i skuespillerens arbejde skaber en autenticitet og ægthed. Med et lidt finere ord kaldes sådan noget også for kunst. Under hele interviewet nævnte Henrik Birch ikke dette ord en eneste gang. Han er en vaskeægte holdspiller.