Flot start på ny sæson
motorsport.jpg
Nanna og Martin Gøtsche sammen med deres indiske medkører Prashanth Tharani. Foto: Privat.
Søskendeparret Gøtsche leverede godkendt indsats i Italien

I weekenden indledte søskendeparret Nanna og Martin Gøtsche fra Mørkhøj motorsportssæsonen med et langdistanceløb i Mugello i Italien. Og det endte med et resultat, der giver grund til optimisme med henblik på resten af sæsonen. En fjerdeplads i et felt på 11 kørere er mere end godkendt.
Martin og Nanna kører i 2015 hos det engelske team; Zest Racecar Engineering, og skal deltage i 5 større 12 og 24 timers løb i løbet af året, selvfølgelig hvis sponsorerne støtter op om arrangementet.
I Mugello startede løbet med de indledende opgaver, hvor teamet og kørerne skulle mødes ved pit-garagerne på banen allerede 11. marts. Her skulle der klargøres, bilen skulle pakkes ud og Martin og Nanna skulle møde deres medkører; Prashanth Tharani fra Indien.
12. marts bød på en hel dags træning og test, hvor det specielt var Prashanth som skulle prøve bilen, idet Nanna og Martin også havde haft en testdag i England ugen før. Alle kørere skulle dog teste dæk, idet der kunne vælges mellem medium og hårde slicksdæk.

Hurtigt avancement
Fredag den 13. marts skulle der gennemføres de officielle træninger samt tidstagningerne og løbet blev herefter skudt i gang kl. 14.00. Teamets racer, en Seat Leon Supercopa skulle starte et godt stykke nede i startrækken, idet teamet ikke fik sat en helt god tid. Martin skulle så starte på plads nr. 56 ud af 73 (som nr. 8 i deres klasse), men allerede ved starten nåede Martin at køre bilen op på 5 pladsen. Efter Martin havde kørt 1½ time, skulle han overdrage bilen til Nanna. På dette tidspunkt lå Martin på 3. pladsen, men ved pitbesøget røg de ned på 5. pladsen. Efter Nannas flotte kørsel, kunne hun give bilen videre til Prashanth på 4. pladsen, som han holdt den sidste time af aftenens kørsel.
Lørdag den 14. marts blev løbet genoptaget, og Prashanth fortsatte sit stint. Herefter begyndte teamet at tænke taktisk, og skiftede kørere når der var kode 60 (samme som safetycar – langsom kørsel på grund af uheld). Dette fortsatte teamet med hele lørdagen, som gjorde at Zest-raceren kom meget tæt på den foran-kørende racer på 3. pladsen.
Alle 3 kørere kæmpede hårdt hele lørdagen, for at holde tempoet og gøre pitstoppene så korte som muligt, det indebar kørerskift, tankning og skift af fordæk ca. hver 2. time.

Resultatet:
Resultatet blev en flot 4. plads i klassen (ud af 11 racere – 2000ccm turbo) og 26. plads i den samlede stilling, ud af i alt 73 deltagene racere.

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive offentliggjort. Krævede felter er markeret med *

Top