- Gladsaxebladet - https://www.gladsaxebladet.dk -

Gladsaxe-forfatter får synlighed

Selvudgiver Maj Johansen er udvalgt af Arnold Busck

Mange selvudgivere kæmper for synligheden. En ting er at skrive og udgive. En helt anden ting er at få skabt interesse om produkterne. Det ved forfatter og forlægger Maj Johansen fra Gladsaxe. Mange boghandlere og supermarkeder går bevidst i en stor bue uden om disse bøger, selv om mange af dem sagtens kan leve op til de kvalitetsmæssige krav.
Boghandlerkæden Arnold Busck har tidligere gjort op med branchens tilbageholdenhed. Således præsenterede de kunderne for 200 selvudgivelser i kædens butik i Købmagergade for to år siden, og i sidste uge kunne kædens kunder så gå på opdagelse efter selvudgivelser i alle kædens 30 butikker i det ganske land.
I samarbejde med forfatternetværket New Pub introducerer Arnold Busck et såkaldt bogkort, der er på størrelse med en almindelig bog. Kortet er trykt i karton med bogens forside, billede af forfatter og eventuelle citater fra anmeldelser samt en bagsidetekst om bogens indhold. Herefter kan den interesserede kunde bestille den fysiske bog elle e-bogs-versionen.
Bogkortet gør selvudgiverne synlige på alle hylder, men der foregår stadig en udvælgelse af titler. Der bliver ikke slækket på kvalitetskravene, men til gengæld åbner man op for bøger, som ikke umiddelbart behøver at have det store salgspotentiale, fordi bøgerne ikke skal stå fysisk på hylderen.
Denne udvikling glæder Maj Johansen, der i efteråret startede sit forlag ”Small Pockets of Wind”, hvor hun selvudgave romanen ”Opvågning”: – Bogkortet er forhåbentligt kommet for at blive. Jeg synes, at det er super-innovativt og stærkt, at ”Arnold” vælger at gå i offensiven til supermarkedskædernes bestseller-bogsalg. Jeg er sikker på, at der gemmer sig flere spændende måder at drive en boghandlerbutik på, bogkortet er kun en start.