Annonce
Grønnemose skal være vores skole
Carsten-Bott-04-14-15.jpg
”Synlig Læring” skal være en bærende model for Grønnemose Skoles praksis. Det skal kunne ses, hvad der læres i klasserne, siger skolens nytiltrådte skoleleder Carsten Bott. Foto: Kaj Bonne.
Samhørigheden skal styrkes gennem en fælles ansvarlighed

Midt i marts tiltrådte Carsten Bott som ny skoleleder på Grønnemose Skole i Høje Gladsaxe. Han kommer fra en tilsvarende stilling på Mørkhøj Skole, hvor han bestred hvervet i næsten tre år. Grønnemose Skole er med sine næsten 1.000 elever den største i Gladsaxe Kommune.
– Der er udfordringer for store skoler i forhold til de mindre, men der er altså nogle betragtelige fordele, fordi man derved kan sikre en bredere faglighed i de enkelte teams, da der simpelt hen er flere klasser på de enkelte årgange. Og det kommer eleverne til gode, da en høj faglighed naturligvis er det vigtigste for en skole at prioritere, siger Carsten Bott.
– Der foregår allerede mange gode ting i området, og på Grønnemose Skole leverer vi allerede nu mange positive historier. Det skal vi naturligvis fastholde og videreudvikle.

Klar retning
En leder i dagens Danmark skal være klar over sin retning, og det er Carsten Bott: – Det er min opgave at vise retningen og sætte tydelige mål i et bredt samarbejde, som ikke alene går på, at ”det her vil jeg”, men lige så meget ”det skal vi sammen arbejde henimod”. Jeg går ind for, at både elever og medarbejdere inddrages i skolens udvikling. Grønnemose skal være ”vores skole”. Det er det primære mål. Forandringen kommer, når man er opmærksom på sine værdier, mål og visioner. Det drejer sig om en ansvarlighed, der naturligt kommer, fordi alle netop ser på skolen som ”vores skole”.
– Vi havde et personalemøde forleden, hvor jeg skitserede skolens status og de nærmeste mål. Det er min ambition at videreudvikle samarbejdet mellem personalegrupperne og til forældrene. Jeg oplevede en rigtig god stemning, og det er mit klare indtryk, at folk står klar i startboksen og gerne vil i gang med alt det nye i skolen, siger Carsten Bott, og henviser til målet om, at Synlig Læring bliver den bærende model for skolens praksis.

Inspiration udefra
Både Børne- og undervisningsudvalget og Gladsaxes skoleledere har været på besøg i Canada, der er blandt de førende lande på skoleområdet. Der har været masser af inspiration at hente på turen, som Carsten Bott deltog på: – I Canada er det overalt på skolerne synligt, hvad der læres. Her kan vi virkelig lade os inspirere. Der er en insisterende tro på, at alle børn til stadighed skal være i progression og at denne løbende kan dokumenteres.
En af Carsten Botts ideer går på at bruge skolens mange hvide vægge til synliggørelsen af, hvad der læres i klasserne. Det kan være både faglige, personlige og sociale mål, hvor der er fokus på elevernes forskellighed. Mangfoldighed skal ses som en styrke og ikke som et problem. Grønnemose Skole skal være en skole, hvor alle børn har lige muligheder for at lykkes. Af andre ideer nævner den nye skoleleder morgensamlinger, sociale arrangementer og ikke klasseopdelt undervisning som mulige fokusområder.
– Vi har en enestående skolebygning mellem hænderne. Mange millioner kroner er blevet brugt på, at vi har en tidsvarende skole med nogle fantastiske faciliteter og udendørsarealer. Vi skal sammen skabe en ny kultur, så vi også rent mentalt flytter ind og gør brug af de mange gode muligheder.
Carsten Bott ser da også meget gerne, at endnu flere forældre og børn vælger Grønnemose Skole til:
– Folkeskolen har generelt været igennem en turbulent tid det seneste års tid. Ingen tvivl om det. Men vi vil gerne invitere folk inden for på skolen, så de f.eks. kan se vores indskoling. Kom og besøg os, mød lærerne og pædagogerne, og se hvad vi laver.
– Vi er en idræts- og bevægelsesskole, så derfor har vi blandt andet et samarbejde med ishockeyklubben og Sports College Gladsaxe, og det vil være naturligt at udvide samarbejdet med Gladsaxe Musik- og Billedskole og foreninger i nærområdet. Vi har allerede stærke kulturelle tilbud på Grønnemose Skole, og det vil vi gerne udbygge i undervisningstimerne og i fritiden, slutter Carsten Bott.

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive offentliggjort. Krævede felter er markeret med *

Top