Metroskat – også i Gladsaxe?
Politikerne kan altid finde på en ny skat, som borgerne skal betale. Og naboerne til den nye metro i Nordhavn skal de næste 60 år betale en ny metroskat, som skal finansiere den nye metro i Nordhavn.

I alt skal borgerne betale 900 millioner kr.
Den nye letbane, der skal køre gennem Gladsaxe, har også et underskud som skal dækkes, da indtægterne er mindre end udgifter til anlæg og drift af letbanen. Gladsaxe har sammen med de andre kommuner i letbanesamarbejdet et underskud, der skal dækkes.
Får Københavns Kommune og selskabet bag Nordhavn og den nye metro held med en ny metro-skat, kan det være, at politikerne i Gladsaxe og de andre letbanekommuner kan få den gode ide, at borgere og virksomheder langs letbanen skal betale en særlig letbaneskat som i Nordhavn.
Indtil nu har borgmesteren og flertallet i byrådet, som bakker op om en letbanen, ikke fortalt, hvordan de vil betale for letbanen. Der er nogen forventninger om, at grundpriserne vil stige og der dermed vil komme flere penge i kommunekassen. Men det er langt fra sikkert, at grundene vil stige i værdi, bare fordi der kommer en letbane.
Gladsaxe risikerer derfor at ende med et stor hul i kommunekassen, som skal finansieres. Og der er en særlig letbaneskat, som naboerne langs letbanen kommer til at betale i de næste mange år.
Det er ikke rimeligt, at borgerne skal finansiere politikernes dårlige investeringer i en letbane, som har et negativt samfundsøkonomisk afkast. Det bedste vil være at droppe letbanen en gang for alle.

Henrik Sørensen
Konservativ folketingskandidat

1 kommentar om “Metroskat – også i Gladsaxe?”

  1. Lene Kaspersen siger:

    Den letbane er en belastning på mange måder – borgerne har ikke bedt om den. Den koster borgerne penge. Hvem tager letbanen? de fleste børnefamilier har bil – den er billigere i drift – end et månedskort til offentlig transport. Og så skal man ikke bære børn og indkøb. Med en bil kommer man let fra sted til sted.

    Ældre mennesker får længere til busser, for Regionen nedlægger S-busserne, der kører, hvor letbanen kommer, og letbanen får kun få stoppesteder, ellers er den ikke hurtig nok.

    Letbanen bliver en trafikal barrierer – til gene for al anden trafik.

    venlig hilsen

    Lene Kasspersen

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive offentliggjort. Krævede felter er markeret med *

Top