Ole Lund Kirkegård i miniformat
Busses-Skole-07-14-15.jpg
Alle cirkusartisterne var i gang i Orla Frøsnapper. Foto: Kaj Bonne.
Indskolingen på Busses Skole brillerede med teater

Gymnastiksalen var stoppet med forventningsfulde forældre, og bag kulisserne sad endnu flere forventningsfulde elever fra 0., 1. og 2. klasse på Busses Skole. Efter fire spredte værkstedsdage og en fuld emneuge med fokus på teater, var eleverne klar til at indtage rollerne og være ægte skuespillere.
Rammen for årets traditionsrige teaterforestilling i indskolingen var tre små teater stykker lavet på baggrund Ole Lund Kirkegårds historier iscenesat med elevernes egne idéer, kostumer og kulisser.
Gymnastiksalen var inddelt i tre kulisser til stykkerne Gummi-Tarzan, Otto er et næsehorn og Orla Frøsnapper, og den unge fortæller med den lilla hat introducerede i skæret fra lyskeglen de tre teaterstykker.
I Gummi-Tarzan mødte tilskuerne Ivan Olsen og hans usympatiske far. Bøllerne, der hele tiden gjorde Ivan til grin og de dansende bogstaver, der symboliserede Ivans manglende evne til at læse. Tilskuerne mødte den gamle dame med hatten på skrå, der korsede sig over de unge mennesker nu til dags. Og sidst men ikke mindst heksen, der fik Ivans største ønske til at gå i opfyldelse.
I Otto er et næsehorn mødte tilskuerne Topper og hans bedste ven Viggo med barnevognen Skæve. De mødte hr. Holm og fru Flora, der boede i det store røde hus over Café Den Blå Havkat. Tilskuerne oplevede, hvordan Topper tegnede et næshorn med en magisk blyant, og så det komme ud af væggen. Og de grinede da Topper måtte fodre det med meget store rugbrød.
Til sidst var der liv på Orla Frøsnapper-scenen, hvor Victor snørede Orla til at prøve at grave en skat op i en hønsegård. Tilskuerne mødte de mange cirkusartister blandt andet de to klovne, manden der kunne løfte 250 kg, linedanserne og akrobaterne. Til sidst holdt de vejret, da Orla Frøsnapper blev den nye kanonkonge. Der var masser af sang og musik i stykkerne.
”Eleverne har været opdelt på tværs af klasserne i forhold til de tre teaterstykker. Det betyder, at de lærer nye elever at kende, og det giver et helt unikt sammenhold blandt klasserne på skolen. De har også været med til at skabe forestillingen med deres egne idéer. Hvordan ser en bølle eller en gammel dame ud? Hvad kan de huske fra historierne? Det har givet dem et stort ejerskab i forhold til teaterforestillingen, ” fortæller Dorte Dupont, der er lærer i indskolingens klasser.

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive offentliggjort. Krævede felter er markeret med *

Top