Et synligt bevis på bevægelse
Grønnemose-Skole-DGI-35-15.jpg
Diplomet viser, at Grønnemose er en DGI profilskole i idræt, leg og bevægelse. Fra venstre Jane Gundersen, Kasper Svan, Hanne Tjustrup og Semail Wancher. Foto: Kaj Bonne.
DGI anerkender Grønnemose Skole som profilskole inden for bevægelse

Generelt er det ikke godt at tyvstarte. Men når det drejer som om læring – som det jo hedder i vore dage – så er det en fordel at tyvstarte – eller være forudseende. Og det har Grønnemose Skole været, når det drejer som om ”bevægelse”. Da skolereformen kom og lagde op til, at børnene skal være i bevægelse mindst 45 minutter om dagen, så var Grønnemose Skole allerede ude af startblokken. Grønnemose startede som såkaldt profilskole med idræt og bevægelse allerede i 2012.
Gennem flere år har Grønnemose været opmærksom på det fornuftige i at kæde fysisk aktivitet sammen med læring. I idrætsorganisationen DGI – Danske Gymnastik- & Idrætsforeninger – lagde man også mærke til tiltaget i Høje Gladsaxe. Et samarbejde mellem skole og organisation blev etableret med et uddannelsesprojekt på seks moduler i løbet af 2014 og 2015. 15 lærere og pædagoger var igennem forløbet, og de har siden hen undervist deres 135 andre kolleger, så hele skolens pædagogiske personale har været igennem processen, så de kan indlægge bevægelse i undervisningen.
– Det gælder om at være bevidst om at få teori og praksis til at gå hånd i hånd. Vi arbejder med koncentrationspauser og om at få aktiviteterne lagt ind i bevægelsen, fortæller faglig leder Semail Wancher fra Grønnemose Skole.

I bevægelse i 60 min.
Grønnemose Skole har for udskolingen – 7. til 9. klasse – et større samarbejde med Sports College Gladsaxe og for 1. klasserne har man et samarbejde med ishockeyklubben.
Mange skoler rundt om i Danmark, hvor man ikke har tænkt i bevægelse tidligere, har man svært ved at opfylde kravet om 45 minutters daglig bevægelse: – Men her på Grønnemose er vi nok nærmere de 60 minutter end 45 minutter, siger Semail Wancher.
– Lærere og pædagoger har udvist et stort engagement i forløbet, fortæller skoleleder Carsten Bott, mens vi i skarpt trav går ned mod ”Tillidstorvet”. Lærerne Kasper Svan, Jane Gundersen og Hanne Tjustrup har sammen med deres teams sørget for implementeringen i de forskellige årgange.
Ved sin tiltrædelse for et halvt år siden, sagde Carsten Bott, at Synlig Læring er den bærende model for skolens praksis. Ved indgangen til ”Tillidstorvet” har eleverne malet en på en stor væg: – En skole i bevægelse. Fotograf Kaj Bonne får linet lærerne op foran væggen. Lidt stift indtager lærerne nogle positioner som velafrettede konfirmander: – Kom nu, råber Kaj. – Vis nu lidt bevægelse! Knips, lyder det så, mens lærerne står rundt om diplomet fra DGI. Det synlige bevis på, at man er en DGI-certificeret profilskole i bevægelse.

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive offentliggjort. Krævede felter er markeret med *

Top