Annonce
Ældre skal holde kroppen i gang
Svømmeundervisning-01-35-15.jpg
Rikke Norup er afspændingspædagog og psykomotorisk terapeut. Hun har gode råd til de ældre, som vil forbedre konditonen på vej mod en bedre livskvalitet. I varmtvandsbassinet i Gladsaxe Svømmehal underviser hun gigtpatienter og andre mennesker med skavanker. I det varme vand kan de bevæge muskler og led uden at få smerter. Foto: Kaj Bonne.
Der skal så lidt til for at forbedre konditionen for de ældre, der også kan få smertelindring i varmtvandsbassin

Hvordan kan ældre styrke kroppen bedst muligt, og hvad har kroppen egentlig brug for, når man har passeret de 60 år?
Det ved den 43-årige Rikke Norup, bachelor i afspændingspædagogik og psykomotorik, noget om. Hun har de seneste otte år levet af at undervise ældre i bevægelse og genoptræning. Det gør hun blandt andet på femte år i Gladsaxe Svømmehal og på Telefonfabrikken. Her møder hun mange Gladsaxe-borgere, der er i tvivl om, hvordan de bør træne i hverdagen. Der er også en del ældre ensomme og inaktive borgere, som Rikke Norup ikke er i kontakt med, men som hun har gode råd til.
– Det er ikke en sygdom at blive ældre. Ældre mennesker bliver dog syge ligesom yngre. De kan desuden få særlige aldersrelaterede sygdomme blandt andet hjertesygdomme. Disse sygdomme kan gribe ind i hinanden med en dominoeffekt, som igen påvirker den ældres funktionsevne. Fysisk aktivitet i forbindelse med sygdom kan meget ofte forhindre et stort funktionsevnetab og medvirke til, at sygdommen udvikler sig langsommere og endda virke helbredende, siger Rikke Norup.

Godt for gigtpatienter
I svømmehallen underviser Rikke Norup blandt andet flere hold gigtpatienter i varmt vand, ligesom mennesker med andre skavanker kan have glæde af at deltage.
Træning i varmtvandsbassin er meget populært blandt mennesker med gigt og ømme muskler og led. Det skyldes, at de på grund af vandets varme og opadgående drift har en større bevægelsesfrihed, og samtidig mærker de en lindring i de ømme muskler og led. Mennesker med kroniske smerter har ofte svært ved at bevæge sig, men i vand kan de lave bevægelser uden smerter, hvilket gør det nemmere at få styrket både muskler, kondition og kredsløb. I sidste ende er alt dette livsforlængende.

Et naturligt forfald
Dagligdagens gøremål kræver, at vi kan aktivere vores muskler, så vi evner at transportere ilt ud til musklerne. Konditionen er netop et udtryk for evnen til hurtigt at optage og transportere ilt ud til de arbejdende muskler. Ilt går sammen med fedt og kulhydrat og omsættes til den energi, vi skal bruge til fysisk arbejde.
– Konditionen falder med alderen, en 75-årig vil typisk have en kondition som er halvt så god som en 20-årigs. Muskelmassen falder ligeledes og det kan betyde at den ældre har svært ved at etablere muskelkraft hurtigt, det som man kalder den eksplosive kraft. Derfor falder ældre mennesker lettere end yngre mennesker, fortæller Rikke Norup.

– Fysisk aktivitet som fitness, gymnastik, boldspil og træningsmaskiner holder kroppen ung. Selv i en fremskreden alder er det stadig muligt at forbedre både kondition og muskelstyrke betydeligt. Et dansk studie med en gruppe 85-årige har vist, at bare en times træning om ugen over en periode på otte måneder, kan forbedre konditionen med ca. 20 %. Når man skal forbedre konditionen skal intensiteten af aktiviteten være så tilpas høj, at man føler sig forpustet, siger Rikke Norup.

Sæt tempoet op
Hvis du ikke er vant til at motionere, kan du øge den fysiske aktivitet under dine daglige gøremål. Rikke Norup anbefaler, at du generelt sætter tempoet op. Gå i rask tempo til supermarkedet, eller når du lufter hunden. Når kroppen har vænnet sig til mere aktivitet, så kan du begynde at deltage i sport, gymnastik eller motionscykling. I min undervisning laver vi blandt andet små programmer af cirka 10-20 minutters varighed, som den ældre kan lave i hjemmet.
Ensomhed, inaktivitet og demens hænger faktisk ofte sammen. Når vi er inaktive, så påvirkes vores hjerner til også at blive dovne og yderligere inaktive.


Holdene i Gladsaxe
Hos FO Gladsaxe har Rikke Norup tre mandagshold i varmtvandsbassin med undervisning à 45 minutters varighed fra kl. 10.30-12.50 med hensynstagende træning for mennesker med gigt eller andre skavanker. Der er stadig ledige pladser på onsdagsholdene fra kl. 10.30-11.15 og 11.20-12.05 – også disse hold er med hensynstagende træning for med gigt eller andre skavanker. Endvidere har Rikke Norup to hold ”aquafit for livet” mandag fra kl. 13.40-14.05 og fra 14.05-14.30. Sæsonen løber fra primo september til primo maj. Man kan også købe en halv sæson, det vil sige til januar.
* Du kan tilmelde dig gennem FO Gladsaxe.

Anbefalinger for 65+?
* Mindst 30 min. fysisk aktivitet om dagen i moderat tempo. Alternativt kan man dele de 30 min. op i tre gange 10 min. dagligt. Trappegang, hurtig gang, motionscykling eller let løb anbefales.

* Strækøvelser cirka 10 min. to gange om ugen, som smidiggør musklerne og øger bevægeligheden i musklerne.

* To gange om ugen anbefales aktivitet af 20 minutters varighed, herunder gymnastik eller boldspil. For at forbedre hjerte, kredsløb og knoglemasse.

* Balanceøvelser, som at stå på et-ben, gå ”på line” eller stå stille med lukkede øjne. For at forebygge fald og svimmelhed i hverdagen.

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive offentliggjort. Krævede felter er markeret med *

Top