Elever lærte om digitale fodspor
Digital-Dannelse-05-40-15.jpg
Skoleelever fra Buddinge, Søborg og Enghavegård lærte om digitale fodspor. Her fortæller Jacob Brøndum fra Center for Digital Dannelse nogle elever om, hvordan man begår sig på de sociale medier. Foto: Kaj Bonne.
Udskolingseleverne fik nye redskaber til at begå sig på digitale platforme

Et digitalt fodspor er ikke som et fodspor i sneen. Har du først sat dit fodspor digitalt, kan du ikke nøjes med at vente på, at ”sneen” smelter. Du skal selv være aktiv for at slette fodsporene. Imidlertid er de digitale fodspor ikke nødvendigvis en ulempe. Der er masser af eksempler på positive digitale fodspor, som der ikke er grund til at slette.
Det var noget af det, som Gladsaxe Kommunes udskolingselever – fra 7. til 9. klasse – hørte om i sidste uge, hvor Jacob Brøndum fra Center for Digital Dannelse tirsdag var på besøg på Gladsaxe Hovedbibliotek og Bibliografen for at lære dem at færdes på de digitale platforme og sløre sporene om nødvendigt.
Eleverne var opdelt i grupper, hvor de diskuterede deres færden i det digitale univers, og hvordan oplysningerne lagres og udnyttes af blandt andre kommercielle virksomheder. Eleverne fik redskaber, så de undgår at sætte spor som senere i livet kan bruges imod dem. Eleverne bidrog til dialogen, så de er klædt bedre på til at reflektere over deres færden på de sociale medier.
Sidste uges arrangement lå i forlængelse af en temadag sidste år i november, hvor de blev introduceret til, hvordan de skulle begå sig på nettet.

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive offentliggjort. Krævede felter er markeret med *

Top