De fik fingrene i miljøet
DSC01867.jpg
Eleverne fulgte interesseret med i den afsluttende debat. Foto: Privat.
Den Grønne Karavane besøgte Stengård Skole

Stengård Skole har haft besøg af skoleprojektet Den Grønne Karavane. Det betød, at alle 4. til 6. klasser fik sat deres almindelige skema ud af kraft og i stedet arbejdede med miljø i tre hele skoledage. Hver enkelt elev fik deres eget personlige skema, med aktiviteter, der gik på tværs af klasser og klassetrin.
Hver elev fik mulighed for at deltage i fem-seks forskellige aktiviteter blandt i alt 12 mulige. Der var for eksempel aktiviteten ”Få ny energi” – om CO2, klima og vedvarende energi, – ”Plant et godt miljø” – hvor eleverne plantede buske, æbletræer og stauder og byggede ”biosfærer”, – ”Miljøavisen” og ”Stil skarpt på miljøet” – hvor eleverne var journalister for et par timer eller fremstillede fotoserier om miljø på skolen. En aktivitet som mange deltog i var ”Miljøjagten”, hvor eleverne dels skulle lære om miljømærker og økologi, men også undersøge udvalgte miljøelementer på skolen.
Der blev brugt både hænder, fødder, sanser og hjerneceller i løbet af de tre dage, så det var nogle godt trætte elever, der til slut deltog i en debat om miljøet på skolen, hvis paneldeltagere blandt andet bestod af skolelederen og formanden for byrådets miljøudvalg.
Lærere og pædagoger på skolen stod for undervisningen mens bl.a. Miljøjagten nød godt af assistance fra en stribe dygtige forældre og frivillige fra Agenda 21 foreningen.
Den Grønne Karavane er organiseret af grønne guider i flere kommuner. I Gladsaxe var grøn guide Jesper Larsen tovholder – godt assisteret af kontaktlæreren Karin Jönsson.

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive offentliggjort. Krævede felter er markeret med *

Top