- Gladsaxebladet - https://www.gladsaxebladet.dk -

Artikler fra elevernes avis

To eksempler på, hvordan eleverne selv beskrev emneugen på Bagsværd Kostskole og Gymnasium

Af Jan Løfberg
Under emneugen på Bagsværd Kostskole og Gymnasium blev der udgivet en avis, der var skrevet af udskolingseleverne. Eleverne skrev artikler på både dansk og engelsk om de forskellige aktiviteter, som indskolingen, mellemtrinet og udskolingen arbejdede med i løbet af emneugen.
Her er et par udvalgte eksempler fra elevavisens medarbejdere:

Bagsværd Kostskoles mellemtrin pukler løs

Af Mikkel Lindholm Jørgensen

På Bagsværd Kostskole og Gymnasium er mellemtrinet sat i gang med at fortolke Halfdan Rasmussens rim og sange. De har fået for, at de skal lave et teaterstykke med rekvisitter.
På rekvisitholdet er der 23 drenge og 2 piger. Deres opgave er at lave alle rekvisitterne, der skal være med i teaterstykket. Anton på 9, Willian på 10 og Simon på 11 er alle på rekvisitholdet. De elsker at være på holdet, fordi det er sjovt, og de får lov til at tegne, male og være kreative.
– Det er sjovt, interessant og spændende, udtaler Anton.
Deres lærer, Birgit, har en opfattelse af, at eleverne pukler løs, og de viser stor interesse for emnet.
Ud over Håndværkerene og de travle skuespillere, er der Danserne.
Tobias på 9 og Bastian på 8 er begge nogle ud af mange på danseholdet. De synes, det er sjovt, fordi de prøver noget anderledes.
Stykket er skrevet af Anja og handler om Halfdan Rasmussens digte og sange.
Det blev spillet fredag 13. november, på Bagsværd Kostskole og Gymnasium.
– Det er en stor opgave og jeg synes, de udfører den godt. Jeg er meget spændt på at se stykket, når det hele kommer sammen, sagde Anja før stykket blev vist.

Emneuge på Bagsværd Kostskole & Gymnasium

Af Helena Bundsgaard Matz

På Bagsværd Kostskole og Gymnasium (BK) er der emneuge. I udskolingen er deres emne Global Citizenship (globalt medborgerskab). Global Citizenship handler om, at man ved, at man er en del af et større samfund. Eleverne skal lære, at de kan gøre noget ved ting, de er utilfredse med. Især små ting i hverdagen. Eksempelvis hvis mange af eleverne gør små ting som for eksempel at bruge mindre vand, når de er i bad, så gør det en stor forskel lokalt. Hvis alle i hele verden brugte mindre vand, når de var i bad, så ville det gøre en stor forskel globalt. Men på BK ved de godt, at de ikke kan redde hele verden. Så de gør det lokalt, hvilket gør godt globalt. BK synes, det er vigtigt, så vi alle kan være med til at gøre verden et bedre sted.
Eleverne er delt op i forskellige værksteder, som alle omhandler miljøet, og hvordan vi kan gøre verden til et bedre sted. Nogle af eleverne laver indsamlinger til flygtninge og hjemløse. På skraldeværkstedet laver de kampanger om skrald, som skal få folk til at smide affald i skraldespanden i stedet for i naturen. Andre elever forsøger at gøre skolen grønnere eksempelvis ved at lave affaldssortering.
Mange af eleverne har været på ture, som omhandler deres emne. Nogle har været på genbrugsstationen for at lære om affaldssortring, andre har været i ”grønt IDÉcenter” i Gladsaxe og lært om miljøet.
Flertallet af eleverne synes, det er sjovt og spændende at arbejde med Global Citizenship, og forhåbentlig har de også lært noget …