Er letbanen kørt af sporet?
Økonomien i den kommende letbane kan være kørt af sporet før den første skinne er lagt.

Finansieringen af den kommende letbane er baseret på at ejendomsvurderinger stiger og grundejerne derfor skal betale mere i ejendomsskatter.
Med finanslovsforliget for i år blev ejendomsskatterne fastfrosset. Det betyder, at der vil mangle millioner i den kommunale kasse til at betale for letbanen. Både til anlægsomkostningerne og den løbende drift.
På Christiansborg forhandler de politiske partiet om hvordan ejendomme skal beskattes i fremtiden, og mange partier ønsker at sænke eller sætte en stopper for stigende ejendomsskatter. Sætter folketinget en stopper for, at ejendomsskatter kan stige i fremtiden, vil finansieringen af letbanen forsvinde.
Kommunen vil stå med et hul i kommunekassen, som kun kan finansieres med skattestigninger eller kommunale besparelser og effektiviseringer.
At baseret hele letbanen på stigende ejendomsskatter er letsindigt af et flertal af Gladsaxe Byråd, når finansieringsgrundlaget er så usikkert, som det er.
Det bedste for skatteborgernes pengepung vil være, at Byrådet og de andre kommuner i letbanesamarbejdet tog deres beslutning om en letbane op til fornyet overvejelse.
En løsning med en hurtigbus vil være meget billigere og have et samfundsøkonomisk afkast. Det har letbanen ikke. For hver krone man investerer i en letbane, får man et mindre end en krone i afkast.
Så der er alt mulig grund til, at genoverveje, om vi skal have letbanen, før det koster skatteyderne milliarder.

Med venlig hilsen
Henrik Sørensen
Folketingskandidat (k)

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive offentliggjort. Krævede felter er markeret med *

Top