- Gladsaxebladet - https://www.gladsaxebladet.dk -

Fremtidens bus udvikles i Bagsværd

GodEnergi fra Bagsværd er med til det største elbus-projekt i Danmark

Elbusser i de københavnske gader er set før. Men fælles for dem er alle er, at de har haft store, tunge batterier. Fra september skal en ny og lettere elbus køre på linje 3A mellem Nordhavn og Valbyparken.
– Det er en strækning på blot ti kilometer. Derfor er det ikke nødvendigt, at bussen skal køre med store batterier, der så skal oplades over en lang periode på et eller andet tidspunkt. I stedet kan man hver gang bussen rammer endestationen give den en opladning med hele 450 ampere. Det tager blot tre-fire minutter, og det betyder, at bussen reelt kan køre i døgndrift, fortæller Jan Darville fra firmaet GodEnergi i Bagsværd, der er med i det hidtil største elbus-projekt i Danmark i et samarbejde med Københavns Kommune, busselskabet Movia og energiselskabet E.ON.
Den nye elbus er fem ton lettere end en traditionel bus. Ved de to endestationer er der opstillet en stor oplader, som giver bussen en hurtig og nem ”påfyldning” og chaufføren ikke skal gøre andet end at trykke på en knap. Bussen kan problemfrit kan køre de ti kilometer der er imellem endestationerne på opladningen – og mere til. Hvis en anden bus i forvejen holder parkeret ved opladeren på endestationen, er der strøm nok til at nå hen til den anden lader.
GodEnergi påbegynder arbejdet med at sætte de store ladere op i Nordhavn og Valbyparken i april. Derefter skal der køres testkørsel i tre måneder, inden publikum kan køre i busserne fra 13. september.
Det er hensigten, at andre linjer skal have elbusser på et senere tidspunkt. Særligt fordelagtigt vil det være, når elbusserne kører på tværs af Cityringen fra 2019. På sigt vil et netværk af disse ladere kunne servicere hele den Storkøbenhanske busdrift. ”Med dette projekt kan vi vise, at busser kan køre rundt helt uden støj og nogen form for partikeludledning” siger Jan Darville, som glæder sig til at komme i gang med projektet.