I Gladsaxe cykler man skam
Kun syv procent bruger aldrig jern hesten

En ny brugerundersøgelse om borgernes transportvaner og tilfredsheden med cykelforholdene i Gladsaxe understreger, at Gladsaxe er en af Danmarks mest cyklende kommuner og at langt de fleste af kommunens cyklister er tilfredse med cykelforholdene.
Gladsaxe er en af de fem kommuner i Danmark hvor der cykles mest. En ny brugerundersøgelse af Gladsaxe-borgernes transportvaner understreger, at borgerne i Gladsaxe generelt cykler meget, fordi det er nemt, hurtigt, og giver frisk luft og motion. Den viser også, at de fleste borgere er tilfredse med cykelforholdene.
72 procent af Gladsaxes borgere er, ifølge undersøgelsen, tilfredse eller meget tilfredse med Gladsaxe som cykelkommune. Kun 4 procent er utilfredse.
Nemmere og sundere
”Cyklen er hurtigere og nemmere” og ”jeg får motion og frisk luft”. Det er grunden til at henholdsvis 74 og 84 procent af Gladsaxes borgere ifølge undersøgelsen tager cyklen.
77 procent af de voksne, der har under 5 kilometer til arbejde eller uddannelse, bruger cyklen som deres primære transportmiddel. 34 procent af alle borgerne cykler altid, og 36 procent ofte. Kun 7 procent cykler aldrig. Desuden cykler 73 procent af Gladsaxes skolebørn i skole, og kun 8 procent bliver kørt i bil, viser undersøgelsen.
Den væsentligste årsag til, at Gladsaxeborgerne fravælger cyklen er, at de synes at der er for langt at cykle eller at vejret er dårligt.
Flere cykelstier og mere motion
Den vigtigste motivation for at få dem der ikke cykler, eller dem der cykler lidt, i sadlen er ifølge undersøgelsen muligheden for sundere liv. Undersøgelsen viste også at mange ønskede sig endnu flere cykelstier og cykelbaner.
Og Gladsaxe Kommune har allerede gjort rigtigt meget for at gøre Gladsaxe til en rigtig cykelkommune, siger Trafik- og Teknikudvalgets formand Ole Skrald Rasmussen.
– Gladsaxe har fået cykelstier på alle trafikveje. Og næsten alle vejene har enten cykelstier eller hastighedszoner på 30 eller 40 km/t, som har været med til kraftigt at sænke antallet af ulykker, og dermed øge sikkerheden for cyklisterne. Og så er der nye skolecykelstier på vej inden for nogle få år, på seks veje i kommunen, fortæller han.
Undersøgelsen bruges til forbedringer
Undersøgelsen skal også bruges til at skabe endnu bedre forhold for cyklisterne, for borgernes forslag til forbedringer vil nemlig indgå i Gladsaxe Kommunes fremtidige arbejde og cykelstrategi.
– Der er altid plads til forbedringer, så vi vil bruge undersøgelsen som et vigtigt indspark til vores fremtidige investeringer på cykelområdet, siger Ole Skrald Rasmussen.
Læs mere og Gladsaxe som cykelby på gladsaxe.dk/cykler
Undersøgelsen er fra 2015 og er baseret på en elektronisk spørgeskemaundersøgelse, udarbejdet af YouGov, og er besvaret af 925 borgere i Gladsaxe.

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive offentliggjort. Krævede felter er markeret med *

Top