- Gladsaxebladet - https://www.gladsaxebladet.dk -

Rådhushallen – det kan gøres bedre

Alle borgere skal føle sig velkomne og trygt modtaget og betjent, når de har ærinde på rådhuset.

Især i disse digitale omstillingstider med krav fra regeringen og KL om, at 80 pct. af alle ansøgninger og anmeldelser fra borgerne nu skal modtages digitalt. Det er en stor udfordring, både for Gladsaxe kommune og for borgerne, især for dem, der ikke er så vant til computere, hjemmesider og touch-skærme.
Stor respekt for de rådhusmedarbejdere, der hver dag hjælper borgerne med at finde sig til rette med det nye, elektroniske bestillings- og nummersystem, som nu er indført for alle henvendelser til Borgerservice.
Men det halter STÆRKT med den fysiske indretning af selve den store rådhushal, som er adgangen til Borgerservice og sagsbehandlerne. Borgeren mødes tæt ved indgangen af en stor touchskærm, hvor man skal taste sig frem til hvem, om hvad og hvornår – dog godt hjulpet af en medarbejder, hvis der er brug for det. Andre borgere står i kø lige bag ved, og rådhusets medarbejdere og leverandører piler frem og tilbage på kryds og tværs gennem hallen. Det giver ikke den bedste tryghed for borgeren – får man nu gjort det rigtigt dér ved skærmen midt i det hele?
En større ombygning af Borgerservice er på vej, men der kan gå op til et år, før den kommer på plads. Indtil da, så må vi politikere forlange, at Rådhushallen HURTIGST MULIGT indrettes bedre, mere indbydende og mere trygt for borgere med ærinde på rådhuset. Hvordan skal Gladsaxe Kommune ellers få borgerne med på den digitale omstilling?
Susanne Palsig (F)
Formand for Sundheds- og Handicapudvalget