Borgmestre i kamp for Letbanen
Letbane-kommunerne er forundrede over de tvivlsspørgsmål, der er rejst før samrådet med trafikministeren

Det skulle have været en formalitet, at Letbanen skulle køre på skinner langs Rings 3. Men få sekunder i lukketid er der skabt tvivl om budgettet holder. Og det undrer borgmestrene fra de 11 letbane-kommuner samt formanden for Region Hovedstaden. Derfor satte de 12 spidser sig sammen og skrev et opklarende brev til medlemmerne af Folketingets transport- og bygningsudvalg.
Det er på foranledning af Dansk Folkeparti og Liberal Alliance, at transport- og bygningsminister Hans Chr. Schmidt (V) skal i lukket samråd i transport- og bygningsudvalget i dag, tirsdag 12. april, på Christiansborg.
– Det undrer mig, at samrådet skal være lukket. Når man fra borgerlig side gerne have åbenhed om økonomien, så ville det mere logisk at gøre samrådet åbent, siger Gladsaxes folketingsmedlem Jeppe Bruus (A), der sidder i transport- og bygningsudvalget.
Jeppe Bruus mener, at økonomien har været vendt og drejet, ligesom han pointerer, at det ikke kan være i kommunernes interesse at undervurdere udgifterne, da de selv skal klare de eventuelle ekstraregninger uden hjælp fra staten.

400 mio. er brugt
I brevet gør borgmestrene opmærksom på, at Letbaneprojektet har været i gang i fem år og allerede har kostet 400 mio. kr. – Det anlægslovforslag, som udvalget nu behandler, indeholder ikke noget nyt i forhold til Principaftalen og Lov om Letbane på Ring 3, når det gælder anlægsomkostninger og driftsomkostninger, skriver de.
I samrådet bedes ministeren om en redegørelse for de økonomiske konsekvenser ved at bygge en letbane i stedet for en løsning med hurtigbusser, ligesom han skal forholde sig til om Letbanen stadig koster 3,9 mia. kr. eller de 8-10 mia., som det senest er blevet antydet.
Udover økonomien peger letbane-kritikere på, at det efter deres opfattelse er så som så med C02-gevinsten: – Det giver en kæmpe el-regning, hvis man konstant skal have spænding på kablerne. Busser er en reel grøn løsning, fordi de kan oplades med overskudsstrøm om natten, hedder det blandt andet.

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive offentliggjort. Krævede felter er markeret med *

Top