Talenter holdes til ilden
Søborg-Skole-01-16-16.jpg
Ulrik Gutt-Nielsen har vist, hvordan man kan gribe en opgave an, og han er klar til at være dommer senere i processen. Foto: Kaj Bonne.
Dokumentaristen Ulrik Gutt-Nielsen motiverer Max-elever på Søborg Skole

Igen i år har Søborg Skole valgt at tilbyde et undervisningsforløb ”Max-dansk” for elever, der besidder særlige danskfaglige potentiale.
Sidste år havde skolen fokus på årets skrivetalent på mellemtrinnet, hvor Jens Raahauge ,formand for Dansklærerforeningen, var dommer i en afsluttende forfatterkonkurrence.
I år rettes fokus på dokumentarfilmen som genre. Forløbet kulminerer i et filmfestival i juni, hvor årets elevdokumentarist skal findes. Eleverne skal producere dokumentarfilm, hvor overemnet ”SPOR” danner den indholdsmæssige ramme. Det kan fx handle om et barn eller ung, der er på galt spor, eller det kan handle om et barn, der er på sporet af noget stort, ´siger Anton Vadsholt fra 7.a. Filmenes målgruppe er således jævnaldrende børn og unge.
De elever, der har ansøgt om at deltage i årets Max-danskforløb, er ikke nødvendigvis superdygtige til at læse og stave fortæller Naja Lundgreen, som er holdets ene lærer. De er derimod kendetegnede ved at have mod, være nysgerrige, kreativt tænkende og udvise vedholdenhed i opgaveløsninger. De styrkesider er nødvendige for projektets udfald. Eleverne skal bl.a. have mod på at kontakte og interviewe relevante personer.
”Vi har netop indledt forløbet,” siger Jeannette Steen, der også er lærer på holdet.
For at give eleverne noget at stræbe efter, har vi inviteret en dygtig dokumentarist og filminstruktør Ulrik Gutt-Nielsen til at komme og holde et oplæg.
Holdet har netop set Ulriks dokumentarfilm Min far og de dyre damer. I dag skal de høre, hvad der har drevet Ulrik til at lave en film om sin egen far. Forhåbentlig tænder det endnu mere ild i projektet ´siger Naja Lundgreen. Ulrik har også indvilget i at komme og kåre årets elevdokumentarist til det afsluttende filmfestival. Eleverne får således en rigtig reel fagprofessionel respons på deres arbejde. Det tror vi er en stærk motiverende læringsfaktor.

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive offentliggjort. Krævede felter er markeret med *

Top