Få musikundervisning på computeren
musikspil.jpg
Freja og hendes kusine Ida (rød bluse) hygger sig med spillet, der bringer en videre i den musikalske verden. Ida har lagt stemme til en af figurerne i spillet. Foto: Privat.
Musiklærere fik millionstøtte til at udvikle programmer der kan lære og engagere

Når der ikke eksisterer noget undervisningsmateriale inden for musik, så er løsningen selvfølgelig selv at lave noget. Hvis man nu hedder Mette Kidal og er villig til at satse.
Så efter lidt over 12 år som lærer droppede hun sit job på Lundehusskolen på Lersø Parkalle i Emdrup og gik sammen med sin kollega Jan Christiansen. Nu skulle der laves et musikspil, der kunne bruges på computere.
De vidste ikke et klap om, hvordan man lige gjorde rent teknisk, men så var løsningen at entrere med spilproducenten Søren Jønsson. De tre dannede Triangle Music Games.
Så var der lige det med økonomien. For den slags koster jo penge. Faktisk rigtig mange penge.
-Efter et års arbejde med fondsansøgninger gav Det Obelske Familiefond to millioner kroner til vores idé, fortæller Mette Kidal.
Siden fulgte endnu flere penge. Louis Hansens fond gav 300.000 kr. og Undervisningsministeriet fulgte op med 760.000 kr. Undervisningsminsteriet begrundede deres støtte således:
”Det rådgivende udvalg vurderer, at ”Musikspillet” er et interessant digitalt læremiddel, som indeholder en høj grad af originalt. (..) Det vurderes ligeledes at fagligheden i projektet er høj, og der er en klar og tydelig kobling til de forenklede Fælles Mål. Udvalget har derudover vurderet, at det er positivt, at ”Musikspillet” indeholder en legende tilgang til læring og udvikling”.

Klassisk musik
-Musikspillet er baseret på klassisk musik indspillet af de fem landsdelssymfoniorkestre specielt til os. Blandt andet er der et spil, hvor man skal øve med orkesteret i byen. Men musikerne spiller forkert, så det gælder om at høre, hvem der spiller forkert og rette vedkommende. For at kunne lave det spil, har de bedste musikere i landet været nødt til at spille et musikstykke med så mange fejl som muligt. En noget anderledes opgave for en professionel musiker, siger Mette Kidal.
-Børnene har faktisk taget rigtig godt imod den klassiske musik, forklarer Mette Kidal.
Musikspillet minder om et computerspil, som mange børn kender fra fritiden. Ideén er at skabe et undervisningsmateriale, som tilbyder en legende tilgang til læring og udvikling.
Funky og Philia er hovedpersonerne i historien, der udspiller sig i byen Simfonia. Her skal de opbygge et orkester med forskellige musikere. De får råd til at købe instrumenter ved at løse en række opgaver og udfordringer, som eksempelvis at genkende dur og mol, besvare masser af spørgsmål om instrumenter og spille spil om musikkens tempo. Opgaverne bliver gradvist sværere og sværere, men alle kan være med. Sværhedsgraden tilpasses ved hjælp af en analysefunktion, så hver elev udfordres optimalt.
-Og musikken er ikke statisk. Der vil dukke nye fejl op fra gang til gang, siger Mette Kidal.
Man kan bl.a. se en video med børn der spiller her: https://youtu.be/-6kzwa6g1K0
-Min datter Ida har lagt stemme til pigefiguren Philia. Ida er 15 år og går på Buddinge Skole. Hun har gået til drama i Gawenda i seks år, og elsker teater.
-Som musiklærere har jeg og min kollega modtaget hædersprisen ”Den gyldne pegepind”, vores kor har optrådt direkte i radioen med Radioens Bigband, Birthe Kjær og Anna David, og vi har haft vores kor på scenen foran 47.000 tilskuere i Parken med Roger Waters og The Wall.
Flere har købt Musikspillet, blandt andre har Viborg kommune købt til alle kommunens skoler. Og så vil jeg også lige nævne, at vi præsenterede spillet i London i januar på en af de største messer i Europa for digital læring. I forlængelse heraf er vi i dialog med potentielle samarbejdspartnere i flere europæiske lande.
Se eventuelt mere på hjemmesiden: www.musikspillet.dk.

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive offentliggjort. Krævede felter er markeret med *

Top