Annonce
Udfordrende dage på gymnasium
Gymnasiet-02-24-16.jpg
Er du seksuelt tiltrukket af dyr? Spørgsmål som disse bliver transkønnede mødt med i det danske behandlingssystem, fortalte Pernille Bækkel Jensen (tv.) og Helle Jacobsen fra Amnesty International Danmark 360 førsteårs-elever på Gladsaxe Gymnasium. Foto: Kaj Bonne.
360 1.g’ere på Gladsaxe Gymnasium arbejdede med transkønnedes rettigheder

Hvad lærer man mest af? Når et emne har modhager og kanter? Eller når emnet er glat og uden brydninger?
Det skal der nok være delte meninger om.
I hvert fald lagde 360 1.g’ere og 16 lærere fra Gladsaxe Gymnasium bøgerne på hylden i tre dage i sidste uge og arbejdede med transkønnedes rettigheder. I samarbejde med Amnesty International Danmark har gymnasiet udviklet en innovationscamp, hvor udfordringen for eleverne lå i forlængelse af Amnestys kampagne med fokus på transkønnedes rettigheder i Danmark.
Eleverne skulle lære at arbejde med, hvordan man kan udbrede kendskabet og forståelsen for transkønnedes vilkår.
Amnesty International Danmark indledte campen med at berette om den nyeste viden inden for området, og hvorfor de arbejder med transkønnedes rettigheder – eller rettere mangel på samme. Dette blev fulgt op af to dybt personlige historier af Mark og Daniel.

Kriminalisering
Mark – en 39-årig cand.mag. i engelsk – fortalte sin rystende historie om det danske behandlingssystem. Han føler, at man har kriminaliseret hans transkønnethed og tvunget ham ind i et behandlingssystem ”som kun er ude på at tjene penge på mig. De tjener 5.000 kroner på hver konsultation, og jeg har været til 17 konsultationer på Sexologisk Klinik i København”.
Mark er blevet diagnosticeret som værende til både dyresex og pædofili. Diagnoserne blev stillet ud fra spørgsmålene under konsultationerne. Spørgsmålene, som han været udsat for, er respektløse, og overskridelsen af hans privatlivssfære har været dybt krænkende: – Jeg er bare transkønnet. Jeg er ikke kriminel, og jeg er ikke sindssyg, fortalte Mark, der for fire år siden selv tog til Tyskland og betalte 30.000 kroner for operationen.
Eleverne arbejdede herefter i grupper med den stillede udfordring og blev herefter ledt igennem forskellige faser i innovationsprocessen. De ti bedste fremlæggelser blev udvalgt, og et dommerpanel kårede vinderne.

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive offentliggjort. Krævede felter er markeret med *

Top