”Politiske” cykelstier?
Hvis byrådets bekymring for cyklende skolebørns trafiksikkerhed er reel, kunne man for flere år siden på Aldershvilevej med små midler have vist handlekraft.

Antal biler og deres hastighed er en af de tungeste faktorer, når det gælder trafiksikkerhed for cyklister.
Efter opgravning til regnvandsdræn i 2009-10 blev vejen retableret med et par bløde bump og et antal indsnævringer. Alt sammen for at tilgodese bustrafikken. Kort efter blev bus 165 gennem Aldershvilevej nedlagt. De nævnte foranstaltninger har meget lidt indvirkning på en hel del bilers hastighed – kort sagt 40 km/t skiltene respekteres i vidt omfang ikke.
Hvis de eksisterende flade bump og indsnævringer blev ombygget til reelle bump, er der ingen tvivl om, at en stor del af de gennemkørende biler til bl.a. Novo-området, Kostskolen (!) og Bagsværd Skole (!) vil foretrække at tage/blive på Bagsværdvej. Biltrafikken ville reduceres, og hastigheden ville gå ned.
Dermed ville forholdene for cyklister ændre sig drastisk til det positive for en beskeden investering.
Det voldsomme projekt, vi som beboere blev gjort bekendt med 29.6.2016, og hvis fødsel man kan spore ca. 1½ år tilbage i de tilgængelige referater fra udvalgsmøderne, indikerer ikke, at der har været alternative muligheder og tiltag til vurdering.
Mangel på god forvaltningsskik vil være den pæne betegnelse for forløbet.
Hvorfor kommer man til at tænke på ord som teknisk ufleksibilitet og politisk bull­dozing?

Ole Sondrup
Aldershvilevej 43A
Bagsværd

3 kommentarer om “”Politiske” cykelstier?”

  1. Henning Pedersen siger:

    Tja hvorfor mon? er projektet kun et udtryk for en politisk manifestation til alene har til hensigt at en udvalgsformand igen skal stå på en talerstol og sole sig efter modtagelsen af cykelprisen 2017.
    Det tror jeg desværre, når man absolut ikke har til hensigt af høre de berørte borgere.
    Henning Pedersen

  2. Bjørn Jensen siger:

    Jeg ser at Susanne Palsig i Gladsaxebladet 9/8 påstår, at jeg ikke kan lide cykelstier. Gad vide hvor hun har læst det. Det jeg er imod er unødvendige cykelstier.
    Hun påstår så, at der er megen trafik. Iflg. Flemming Holst (Ø) er der knap én bil pr. minut i gennemsnit. Prøv at stille jer op ved en vej og se hvor meget det er.
    Så fortsætter Susanne Palsig med lige netop at cementere den påstand jeg er kommet med: Man ønsker at lægge så mange cykelstier for at fremstå som en cyklistvenlig kommune. Jeg burde vel sige tak for den tydelige demonstration af det rigtige i min påstand. Ole Rasmussen (S) underbyggede også påstanden, da han fortalte at planerne allerede var klar og aftaler med entrepenørerne var på plads, inden borgerne blev informeret om projektet.
    Det er klart at de to omtalte politikere reagerer sådan, for de har jo begge været med til at vedtage den millionstore plan på et, efter beboernes synspunkt, særdeles ufuldstændigt grundlag. Det kan selvfølgelig forklares, hvis baggrunden er byrådets ønske om at blive cykelkommune i 2017. Vi befaler og I betaler.
    Vi kan beskytte vore cyklende børn lige så godt på mere begavede måder, der samtidig tager hensyn til de mennesker der bor der 365 dage om året.

    Venlig hilsen
    Bjørn Jensen
    Triumfvej 21

  3. Bjørn Jensen siger:

    Byrådet blæser på os – IGEN.

    Byrådet er så opsat på at få presset cykelstier på Aldershvilevej og Triumfvej igennem, at de igen har ladet forvaltningen vælge ikke at tage hensyn til varslingsfristen på 6 uger. Sidste gang var der 4 uger og 5 dage. Denne gang er der 5 uger og 3 dage, hvilket kan blive kortere endnu, da beboerne stadig ikke har modtaget det udkast som de skal forholde sig til. Noget tyder på, at forvaltningen også har glemt at forelægge det for Trafikudvalget. Det er da så skandaløst ringe gjort, at man må krumme tæer.

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive offentliggjort. Krævede felter er markeret med *

Top