- Gladsaxebladet - https://www.gladsaxebladet.dk -

Gymnasieelever laver kampagnefilm

Gladsaxe Gymnasiums 1.g’ere laver kampagnefilm, der fokuserer på druk og alkohol, på deres smarthones

300 teenagere der stirrer ned i deres smartphones. Det er scenariet på Gladsaxe Gymnasium tirsdag eftermiddag. Her er 1.g’erne med i en filmkonkurrence med titlen ”Drik Mindre – Oplev Mere,” hvor de skal lave en 45-sekunders kampagnefilm for bedre alkoholvaner, på deres telefoner.
”Den store beslutning” vandt med over 50 procent af elevernes sms-stemmer, og bliver Gladsaxes bidrag til en landsdækkende konkurrence om alkoholvaner.
En sjov og skæv film, om en slags hverdagens superhelt, der snupper en flaske Bacardi fra en fyr, og får ham til at forestille sig den succes han får, uden druk.

Skru ned for branderterne
Formålet med filmen var at få dem der drikker meget til at se deres druk fra en anden vinkel. For det er både usundt og lidt pinligt, at danske unge har europarekorden i druk, siger instruktørerne Samuel, Magnus, Oliver og Umaid fra 1.k. Kasper Olesen fra Lommefilm, der står for konkurrencen sammen med Trygfondens og Kræftens Bekæmpelse, er tilfreds med dagens udbytte.
– Filmene er sjove, og de virker godt på de unge. Især på den halvdel af alle unge, der tror, at kammeraterne drikker mere end dem. Vi siger ikke, at de ikke må feste eller drikke, men at de skal skrue lidt ned, især for de store branderter, pointerer han.