- Gladsaxebladet - https://www.gladsaxebladet.dk -

Letbanen mangler mere end en milliard

24. november 2015 sendte Gladsaxes daværende borgmester Karin Søjberg sammen med 11 andre borgmestre et brev til transportministeriet, hvor de skrev, at en flytning af Herlev station var en forudsætning for letbaneprojektet sammen med en ombygning af Glostrup station. Et projekt til mere end 560 millioner kr. Bliver de to stationer ikke ombygget, skrev de […]

24. november 2015 sendte Gladsaxes daværende borgmester Karin Søjberg sammen med 11 andre borgmestre et brev til transportministeriet, hvor de skrev, at en flytning af Herlev station var en forudsætning for letbaneprojektet sammen med en ombygning af Glostrup station. Et projekt til mere end 560 millioner kr.

Bliver de to stationer ikke ombygget, skrev de 11 borgmestre, vil det betyde 6.5 % færre passagerer for Herlev station og 7-10% i passagernedgang for Glostrup station. Færre passagerer betyde færre indtægter i de 40 år, man regner med, letbanen skal være i drift.

Letbanen regner med i 2036, at ca. 18 millioner passagerer vil køre med letbanen hvert år, og man vil have en samlet billetindtægt på 212 millioner.

Ombygges Herlev og Glostrup stationer ikke, vil letbanens miste mere end 30 millioner kr. om året i indtægter baseret på letbanens egne budgetter. På 40 år giver det mere end 1.2 milliarder i manglende indtægter.

Staten har ikke afsat penge til ombygning af Herlev og Glostrup station, hvorved en af forudsætningerne for letbanen ikke er tilstede. Det eneste ansvarlige er derfor at stoppe letbanen nu.

Desværre vælger et flertal i Gladsaxe Byråd og de andre kommuner at gå videre med letbanen, selvom regninger for letbanen vil stige med 1.2 milliarder kr. Det er rigtig mange penge. Penge som kun kan findes ved skattestigninger eller besparelser på velfærden i de næste mange år.

Henrik Sørensen
Folketingskandidat (k)