Kommunen skal påvirke staten og dens veje
-

I et indlæg her på siden omtaler viceborgmester Serdal Benli SF, støj som årsag til alvorlige sygdomme ifølge WHO.

Gate 21 og Vestegnens kommuner holdt for nogle uger siden en konference, hvor emnet var trafikstøj. Gate 21 er et partnerskab mellem virksomheder og kommuner herunder Gladsaxe. Serdal Benli deltog også. Emnet var trafikstøj.

Vestegnens borgmestre har startet et tæt samarbejde med henblik på at presse økonomiske midler ud af staten til at reducere støjen i deres støjplagede kommuner, hvor støjen især kommer fra staten veje.

I forbindelse med udvidelsen af Motor Ring 3 havde vi også borgermøder i Gladsaxe med bl.a. den tidligere borgmester, men kommunen gjorde intet for at følge op på gode råd fra borgerne. Byrådsmedlemmerne på nær èn gjorde tværtimod alt for at dæmpe forventningerne, da det var statens vej, som kommunen ikke havde nogen indflydelse på. Gladsaxe smed sig fladt på maven.

Siden åbningen af M3 i 2008 er støjen yderligere tiltaget i takt med nedslidning af den støjreducerende asfalt og den tiltagende trafikmængde. Det ses også tydeligt på støjkortet fra Miljøstyrelsen. Så nu er tiden inde til at komme ind i kampen Gladsaxe. Jeg har tre forslag til bekæmpelse af støjen fra M3 og Hillerød motorvejen:

1. Ny vejbelægning med poro-elastisk belægning. Dæmpning 5-8 dB
2. Hastighedsbegrænsning på 80 km i timen. Dæmpning 3-4 dB. Ved 90 km i timen er der ingen reducering fra lastbilerne, som er en væsentlig støjfaktor.
3. Automatisk fartkontrol på strækningen. Især vigtig om natten.

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive offentliggjort. Krævede felter er markeret med *

Top