-Hovedstadsudspil er en katastrofe for Gladsaxe
Trafikstøj-03-37-18.jpg

OLYMPUS DIGITAL CAMERA

Nye motorveje har det med at suge trafik til sig, så det kan medføre, at trafikafviklingen i og omkring Gladsaxe bliver noget nær kaotisk i fremtiden. Med mindre der satses mere på kollektiv trafk, mener borgmesteren. Foto: Kaj Bonne.
Borgmester Trine Græse frygter at kommunen drukner i biltrafk

Gladsaxes borgmester Trine Græse (A) er ikke begejstret for det hovedstadsudspils som regeringen offentliggjorde for et par uger siden. For mens borgmesteren efterlyser sammenhængende, bæredygtige infrastrukturløsninger med særlig vægt på kollektive trafikløsninger, så vælger regeringen at satse på bilerne, mener hun.
Regeringen vil blandt andet udvide Motorring 3, Ring 4 og forbindelserne mellem dem. Samtidig skal Frederikssundsmotorvejen forlænges fra Smørum til Frederikssund og Hillerødmotorvejen forlænges fra Allerød til Hillerød. Derudover skal der etableres en Ring 5-motorvej fra Køge til Frederikssundsmotorvejen, mens man samtidig vil skrinlægge videreførelsen til Helsingør. Det betyder alt i alt flere biler og mere støj til Gladsaxes borgere.
-Hovedstadsudspillet er en katastrofe for Gladsaxe. For den betyder, at der pumpes flere biler ind fra nord, syd og vest, som alle sammen skal ind gennem Gladsaxe. Og vi er i forvejen hårdt ramt af trængsel og trafikstøj. Vi er optaget af, hvordan vi kan tilbyde kollektive transportmuligheder af høj kvalitet til vores borgere, så flere vælger bilen fra og der bliver mere plads til dem, som virkelig har brug for en bil., siger borgmesteren
– Men den her plan skaber flere problemer end den løser. Og ved at droppe en videreførelse af Motorring 5 fra Frederikssundsmotorvejen til Helsingør, får de biler og tunge lastvogne, som vi ellers kunne få ført udenom de tætbeboede områder og videre nord på, ingen andre muligheder end at køre gennem Gladsaxe, og det er rigtig skidt, siger Trine Græse.
Hun savner at finde de anbefalinger, som regeringens egen ekspertgruppe ”Mobilitet for Fremtiden” offentliggjorde så sent som i marts 2018. Her pegede eksperterne på et effektivt, kollektivt transportsystem, herunder især skinnebårne løsninger, til at løse trafikudfordringerne omkring de store byer.

Savner kollektive trafikløsninger
– De højklassede, kollektive trafikløsninger er helt fraværende i regeringens hovedstadsudspil. I stedet holder de stædigt fast i, at flere veje skaber mindre trængsel. Men alle erfaringer viser, at flere veje netop skaber mere trafik. En anden af vores udefordringer er trafikstøjen. Her i Gladsaxe er ca. 21.000 borgere plaget af trafikstøj. Derfor er vi et enigt byråd, der efterlyser en helhjertet indsats mod trafikstøjen. Samtidig vokser Hovedstadsregionen med 200.000 indbyggere de kommende årtier. Det svarer til, at vi flytter hele Odense til hovedstaden. Så vi bliver nødt til at satse på langsigtede løsninger med kollektiv infrastruktur, der binder hovedstaden sammen på tværs og gør det nemt at komme til arbejde, uddannelse og til de store hospitaler, hvis ikke vi skal gro til i trængsel, støj og møg. Og vi har ingen tid at spilde, siger Trine Græse.

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive offentliggjort. Krævede felter er markeret med *

Top