”Vi anbefaler, at du så vidt muligt ikke svarer på kommentarer”.
Sådan foreslår Danske Bank, at medarbejderne reagerer på henvendelser på LinkedIn i forbindelse med Pengeugen, ”hvis du får hvidvask-kommentarer” om bankskandalen i Estland. En sag hvor banken risikerer milliardbøder.
Anbefalingen er en del af et kommunikationskit til de Danske Bank-medarbejdere der underviste skoleelever på GXU til Pengeugen 2019.
Danmarks Matematikforening og Finans Danmark står bag Pengeugen. Målet er at øge den finansielle forståelse i de ældste klasser i folkeskolen i hele landet, og reducere antallet af unge der mister kontrollen over deres økonomi.
Strømlinet kommunikation
Danske Banks kommunikationskit skal sikre en ”strømlinet kommunikation – særligt i lyset af Estland-sagen” med den lokale presse, kan man yderligere læse.
I Danske Banks filial i Estland havde banken ikke tilstrækkeligt styr på tusindvis af udenlandske kunder og 1.500 milliarder kroner.
Og hvis eleverne stillede spørgsmål til skandalen til Pengeugen, blev Danske Bank-medarbejderne opfordret til at svare at Danske Bank er ”utroligt kede af” sagen, som man ikke har været ”gode nok til at opdage”.
Klassen på GXU var en af i alt 384 skoleklasser, som Danske Bank underviste i forbindelse med årets Pengeuge.