Mennesker, trafik og miljø
Jeg er for nylig flyttet til Gladsaxe fra Kbh og fik den store overraskelse, at Gladsaxe er meget støjbelastet via kommunens 15 km motorveje.

Søren Strømø, Marie Grubbes Allé 3b

Jeg er for nylig flyttet til Gladsaxe fra Kbh og fik den store overraskelse, at Gladsaxe er meget støjbelastet via kommunens 15 km motorveje.

Kommunen har udarbejdet en 20 sider lang støjhandlingsplan, hvilket er et godt initiativ, særligt hvis det resulterer i handling.

Jeg ved, det er Vejdirektoratet der administrerer statsvejene, og jeg håber Gladsaxe er i intens dialog med dem.

Der har muligvis været megen debat om støj og de hundredvis af boliger og tusindvis af borgere, som denne støj belaster – dette er jeg indtil videre uvidende om. Vi har gentagne gange udbygget Danmark med motorveje for multi mia. kr., så vi kan forurene og belaste mennesker, miljø og klima maksimalt.

I boligområder må man almindeligvis højst køre 40 – 50 km – jeg vil godt være generøs og sætte den (fartkontrollerede) grænse ved 60 km på Gladsaxes motorvejsstrækninger.

Nogle af midlerne til støjdæmpning mv. kunne komme fra afgifter på de stærkt forurenende SUV-biler, fra familiens bil nr. 2 og 3 og fra fx lastbiler, der året rundt fragter jordbær etc. og uendeligt mange overflødige forbrugsvarer.
Vi anser vores ekstravagante forbrug og umådeholdne forbrug af biler som en menneskeret – men vi vil blive klogere… hvad enten vi vil det ej.

Den betydningsfulde internationale danske arkitekt Jan Gehl har i årtier kæmpet for og anvist byer for mennesker… og ikke for biler, stordrift og kortsynet rationalitet.

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive offentliggjort. Krævede felter er markeret med *

Top