Bedre busser og tog, tak
Biler-på-Søborg-Hovedgade-1.jpg
Over halvdelen af rejserne i Gladsaxe Kommune foregår med personbiler. Foto: Peter Kenworthy.
Cowi-rapport anbefaler udvikling af den kollektive transport i Gladsaxe

Der forventes en betydelig befolkningsvækst samt flere arbejdspladser og dermed også et større behov for transport i Gladsaxe Kommune. Også fordi omkring halvdelen af alle familier ikke råder over en bil.

– Og da vejene i og omkring Gladsaxe Kommune allerede er godt fyldte, er behovet for alternative transportmuligheder til bilen af stor betydning. Udviklingen af den kollektive transport er i den forbindelse centralt, skriver rådgivningsvirksomheden Cowi i en rapport om status og udviklingsmuligheder for den kollektive trafik i Gladsaxe Kommune. Cowi anbefaler blandt andet gode skiftemuligheder mellem bus, tog og letbane, i rapporten.

Der skal desuden arbejdes med Skovbrynet Stations potentiale. Bus 250S skal udnyttes bedre, da der er uudnyttede potentialer for passagervækst i Høje Gladsaxe og Bagsværd Erhvervskvarter. Buslinjerne 400S, 200S og 250S kan opgraderes til BRT (Bus Rapid Transport). Og en letbane mellem Gladsaxe og Nørrebro kan skabe bedre tilgængelighed til byen, mener Cowi.

Den kollektive trafik står, ifølge Cowi, for lidt under en tiendedel af rejserne til/fra og internt i Gladsaxe Kommune. Personbiler står for over halvdelen og cykel og gang for den sidste tredjedel.
pk

1 kommentar om “Bedre busser og tog, tak”

  1. Pia Jeanne siger:

    Fantastisk at Cowis rapport, om status og udviklingsmuligheder for den kollektive trafik i Gladsaxe Kommune, kommer omkring BUS 250 S og det uudnyttede potentialer for passagervækst i Høje Gladsaxe
    Berittigere det opråb, som kom fra flere sider, særligt fra beboersiden i Høje Gladsaxe, da man besluttede at omlægge 250S rute og i stedet overlod betjeningen af Høje Gladsaxe til linje 4A … helt hen i hampen, at der blev truffet beslutning om at omlægge busruten for 250S og dermed fratog beboerne i Høje Gladsaxe muligheden for, via offentlig transport, at komme hurtigt og direkte til byen. Rejsen tiden til Rådhuspladsen er nu forlænget med op til 30 minutter … I min optik rent ud tåbeligt, at man som beboer i Høje Gladsaxe og bruger af den offentlige transport, skal afsætte så megen mere tid nu, end tilfældet var tidligere. Resultat er at bilen tages i brug, når turen går mod byen.

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive offentliggjort. Krævede felter er markeret med *

Top