Amazon er på vej
Amazon-COLOURBOX43787968.jpg
Foto: Colourbox.
De lokale butikker skal fokusere på kundeservice og sammenhold

I investeringsindustrien taler man om ”Amazonificering”. ”Amazon er i stigende grad en tsunami, der potentielt rammer alle sektorer”, skrev investeringsforeningen Worldwide, i en rapport fra 2018.
Amazon giver nem og hurtig adgang til et utal af produkter for kunderne, direkte fra sofaen. Og Amazon er, til forskel fra mange af de fysiske butikker, kommet styrket ud af coronakrisen.

– En ting som vi har lært af coronakrisen er, hvor vigtig Amazon er blevet for vores kunder, skrev Amazon i sin seneste årsrapport, og tilføjer at man vil fortsætte en aggressiv investeringspolitik, ”for at udnytte og udvide vores kundegrundlag, brand og infrastruktur”.

Tech-giganten er på vej ind i Sverige – med sitet Amazon.se og et logistikcenter i Eskilstuna. Man er desuden i gang med at planlægge dansk ekspansion, siger Dansk Industri, hvilket kan ramme boghandlere og elektronikforhandlere, men også presse de store detailkæder og andre danske virksomheder.

Farligt for detailhandlen
Direktør i konsulentvirksomheden Retail Institute Scandinavia, Dorte Wimmer, pointerer at Amazon på en måde allerede er i Danmark, da mange danskere allerede handler på platformen.
– Men i Sverige åbner de op for Prime-medlemskab. Det kommer også snart i Danmark, og er farligt for den danske detailhandel, siger Dorte Wimmer.

Amazon Prime giver betalende brugere services som almindelige Amazon-brugere ikke har mulighed for at bruge, som hurtig levering, streaming af musik og video og gratis levering.

Amazon eksperimenterer desuden med dronelevering og fysiske kasseløse butikker i hjemlandet USA, hvor landets finansminister, Steven Mnuchin, sidste år udtalte at Amazon havde ødelagt USA’s detailhandel. Amazon svarede, ifølge Washington Post, at små og mellemstore virksomheder tværtimod blomstrede på grund af salg via Amazon.

Ifølge Steve Stusgaard, der er formand for Vores Bagsværd (tidligere Handelsforeningen Bagsværd) og ejer Bagsværd Vinhandel, er Amazon en effektiv maskine, som har formået at indtage verden og nethandel med en foruroligende kraft.

– Jeg ser det som en kæmpe græshoppesværm, som kan æde alt liv og lægge store områder øde. Succesen bygger selvfølgelig på at de har lavet en handelsplatform, som giver forbrugeren uanede muligheder. Og det er jo altid forbrugeren der bestemmer. Men bygget på effektiv overvågning, hvor alt ens færden på nettet aflæses og udnyttes, siger Steve Stusgaard.

Kundeservice og sammenhold
Dorte Wimmer anbefaler at butikkerne forstærker det de er gode til i forvejen, som ikke mindst er kundeservice og at skabe relationen til kunden.

– For man kan ikke skabe de samme relationer online eller digitalt, som man kan i det fysiske møde. Og så bliver det også rigtig vigtigt at man står sammen, og ser naboen som en der kan hjælpe. For eksempel gennem fælles åbningstider og ved at skabe en levende hovedgade, tilføjer Dorte Wimmer.

Steve Stusgaard mener også at man skal sætte alt ind på service og den personlige kundekontakt, men at det samtidig er op til forbrugerne hvilket byrum og handelsliv de ønsker.
– Det koster penge og ressourcer at drive en lokal fysisk forretning. Så man kan kun håbe at borgerne ønsker en aktiv og levende by, som også skaber mulighed for det store program af aktiviteter som de handelsdrivende i byen skaber. Jeg tvivler på at Amazon vil arrangere fastelavn, Go’ Nat Bagsværd, julebelysning, sponsorere lokale sportsklubber og så videre, siger han.

Steve Stusgaard tilføjer at man i Vores Bagsværd arbejder benhårdt på at skabe et attraktivt handels- og byliv.
– Uden at løfte sløret for meget for den nye og spændende struktur, så kan det da nævnes at projektet bygger på at samle hele byen, ikke kun detailbutikker, men også det liberale erhverv, klinikker, foreninger og så videre og ikke mindst borgerne, så alle får en mulighed for at støtte og stå sammen, så vi er sammen om at skabe en endnu mere levende og blomstrende by, fortæller han.

Liv efter butiksdøden
Og så skal man trods alt huske at de fysiske butikkers salg stadig klart overskygger e-handel i Danmark, selvom sidstnævnte er i vækst. Og samtidig har tiden med corona også tilsyneladende vist, at mange kunder er parat til at støtte op om de lokale butikker, og betale lidt mere for kvalitet og service fra en leverandør som bogstaveligt er til at tale med.

Og ifølge Dansk Erhverv er det et liv efter butiksdøden.
– Selvom antallet af arbejdssteder i detailhandlen har været i frit fald i en årrække, så har udviklingen ligget stille i perioden 2015 til 2017. Butiksdøden er et udtryk for en omstilling af detailhandlen snarere end et livtag med detailhandlen, pointerede man i en analyse sidste år.

I analysen fremviste man også tal der viste at antallet af detailhandelsarbejdssteder i Gladsaxe viste en pæn stigning fra 2016 til 2017, efter at have vist en faldende tendens i årene forinden.

FAKTA
Ifølge Dansk Erhvervs e-handelsanalyse fra 2019 er danskerne et af de mest e-handlende folk i Europa. Ifølge analysen udgør e-handlen 12 procent af det samlede detailsalg og knap 3 procent af det samlede dagligvaresalg. 6-7 procent handler online på enten Amazon, Ebay, Wish eller Aliexpress.

På Trustpilot får Amazon.com i gennemsnit 2,3 stjerner ud af 5 stjerner. Kunderne er dog temmelig uenige om hvorvidt Amazon leverer god service eller ej. 40 procent giver fem stjerner og 37 procent blot en enkelt.

Webshops som Amazon har, ifølge Forbrugerrådet Tænk, langt fra altid styr på produkterne man kan købe på deres platforme. To tredjedele af varer købt på markedspladser som Wish, Amazon, eBay og AliExpress fejlede test som forbrugerrådet har lavet med europæiske søsterorganisationer. ”165 ud af 250 onlinekøb fejlede i blandt andet elektrisk, fysisk eller kemisk sikkerhed”, konstaterede man.

– Online-handel er nemt, billigt og bekvemt … [Men] køber du varer i en webshop på nettet kan du blive snydt. Og er der problemer med din vare, kan du ikke bare gå ned i butikken og klage, tilføjer Forbrugerrådet Tænk på sin webside om online shopping.

Hundredvis af Amazons-arbejdere har strejket under coronakrisen, og Amnesty International har kritiseret tech-giganten for dårlige arbejdsforhold og manglende corona-sikkerhed. Amazon siger at man er glade for feedback fra medarbejderne, samt at man arbejder for at arbejdsforholdene for de over 800.000 medarbejdere er sikre og ordentlige.

Amazon trak dog to jobannoncer – hvor man søgte efterretningsanalytikere der, ifølge BBC, skulle rapportere til Amazon om ”fagforeningstrusler” blandt firmaets medarbejdere – tilbage i starten af september.
Til gengæld donerer Amazon rundhåndet til godgørende formål og lover at køre på 100 procent vedvarende energi i 2030. Greenpeace har dog kritiseret firmaet for ’greenwashing’, samt for at være langt efter eksempelvis Facebook og Microsoft i det grønne energiforbrug.

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive offentliggjort. Krævede felter er markeret med *

Top