Bekæmp støjen fra motorvejene på den simple måde
Debat_web.png
Henrik Sørensen skal have ros for at gøre opmærksom på støjen fra motorvejene. Det er et stigende problem, der udgør en sundhedsbelastning for mange i Gladsaxe. Imidlertid er det nødvendigt at de løsninger, der foreslås i debatten om motorvejene, er realistiske. Henriks bud er at overdække motorvejene, hvilket ikke er realistisk. Fx er motorring 3 […]

Henrik Sørensen skal have ros for at gøre opmærksom på støjen fra motorvejene. Det er et stigende problem, der udgør en sundhedsbelastning for mange i Gladsaxe.

Imidlertid er det nødvendigt at de løsninger, der foreslås i debatten om motorvejene, er realistiske.

Henriks bud er at overdække motorvejene, hvilket ikke er realistisk.

Fx er motorring 3 hævet på et langt stykke gennem Gladsaxe. En overdækning vil gøre vejen til en kolos, der vil kaste permanent skygge langt omkring.

Prisen på en overdækning samt det store anlægsarbejde gør projektet meget vanskeligt at realisere.

Derfor kan det undre at Henrik konsekvent ikke nævner de gratis og simple tiltag, der kan nedsætte støjen umiddelbart.

Sænkes hastigheden vil støjen aftage mærkbart. Omkring store byer i Europa er det normalt med fartgrænser på 80 – 90 km/t – netop af hensyn til støjen.

Vil man sænke støjen yderligere kan antallet af spor reduceres, hvilket sænker antallet af biler. Endelig kan hastigheden sænkes yderligere i regnvejr, da det er bilernes dæk, der bidrager mest til støjen.

Det er klart at motorvejene på denne måde bliver mindre attraktive for nogle trafikanter. Så der skal følges op med gode alternativer til at køre i bil og vi skal alle motiveres til at bidrage til en mindre belastende transport.

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive offentliggjort. Krævede felter er markeret med *

Top